Een elektrische wagen verzekeren is op jaarbasis gemiddeld 148 euro duurder dan een benzinewagen van dezelfde cataloguswaarde. Enkel wie met zijn elektrische wagen onder de spreekwoordelijke kerktoren rijdt, is doorgaans goedkoper verzekerd. Dat blijkt uit een analyse van Peasy, een platform dat (auto)verzekeringen met elkaar vergelijkt. Van zodra je jaarlijks meer dan 20.000 kilometer rijdt, rekenen verzekeraars plots fors door aan elektrische bestuurders. “Ze rekenen andere risicomodellen aan voor elektrische voertuigen en er is de factor onwetendheid”, duidt David Geerts, CEO van Peasy.
De premies om een auto te verzekeren worden ieder jaar duurder. Experten wijzen hiervoor onder meer naar de opkomst van elektrische voertuigen, die steeds meer in opmars zijn in ons land. Vorig jaar alleen al werden net geen 128.000 elektrische wagens ingeschreven, blijkt uit cijfers van de FOD Mobiliteit. In 14 procent van de gevallen gebeurde dat door particulieren.
Maar zijn elektrische wagens nu effectief duurder om te verzekeren? Doorgaans wel, volgens vergelijker Peasy. Dat hanteerde bij de vergelijking van een benzinewagen met een elektrisch model dezelfde cataloguswaarde van 30 tot 40.000 euro als parameter. Verzekeringspremies voor elektrische wagens zijn bij zo goed als alle verzekeraars een pak voordeliger wanneer je 10.000 kilometer of minder per jaar rijdt. Gemiddeld spaar je 28 euro uit ten opzichte van de verzekering van een gelijkaardige benzinewagen, maar bij heel wat verzekeraars loopt het verschil makkelijk op tot wel 250 euro op jaarbasis. Dat komt onder meer door de ecokortingen die ze aanbieden.
“Wie zijn wagen enkel gebruikt voor lokale uitstappen en de autoverzekering zo laag mogelijk wil houden, is beter af met een kleinere elektrische wagen. Dat komt omdat de elektrische wagen – in de ogen van de verzekeraar – voor het juiste doel wordt gebruikt en de risico’s beperkter zijn.” verklaart David Geerts, CEO Peasy.
Meer kilometers? Voordeel verkleint en verdwijnt
Wie meer kilometers maalt, betaalt een hogere premie. Dat geldt niet alleen voor elektrische wagens, maar ook voor brandstofmodellen. Alleen verkleint het voordeel van een elektrische wagen ten opzichte van een benzinewagen snel of worden benzinewagens zelfs goedkoper om te verzekeren. Dat gebeurt al wanneer je 15.000 kilometer per jaar rijdt. Gemiddeld gezien betaal je dan voor de verzekering van je elektrische wagen 24 euro per jaar meer dan voor een gelijkaardig benzinemodel. Van zodra je jaarlijks 20.000 kilometer per jaar rijdt, loopt het verschil al op tot gemiddeld 206 euro.
“We zien dat verzekeraars andere risicomodellen hanteren voor elektrische voertuigen. Ze zijn duurder om te herstellen, je hebt een batterij die het mogelijk sneller laat afweten wanneer je meer rijdt en het rijgedrag van de bestuurder. Daarnaast blijven elektrische wagens nog vrij nieuw en heerst er nog veel onwetendheid. Hierdoor weten veel verzekeraars niet hoe zo’n wagen reageert op zwaarder rijgedrag. Dat verklaart ook waarom premies zo hard kunnen verschillen, zowel wanneer je verzekeraars met elkaar vergelijkt als wanneer je premies bij dezelfde verzekeraar vergelijkt”. aldus David Geerts.