De laatste jaren is de manier waarop mensen in België een nieuwe auto kiezen aanzienlijk veranderd, onder invloed van verschillende criteria: inflatie, brandstofprijzen, comfort en ecologisch bewustzijn. HelloSafe heeft een reeks gegevens over autoaankopen en registraties in België van de afgelopen drie jaar verzameld en geanalyseerd om de huidige trends te ontcijferen.
België is het derde land in de EU met de meeste oplaadpunten voor elektrische auto’s
Het hebben van een elektrische auto kan beperkend zijn in termen van opladen. In feite ontwikkelen de EU-landen oplaadnetwerken, hoewel het tempo van land tot land sterk verschilt. Het is te zien dat:
- België, met 35.291 beschikbare oplaadpunten in het land, dus iets meer dan 30 laadpalen per 10.000 inwoners, staat op de derde plaats in de ranking van EU-landen met de meeste laadfaciliteiten voor elektrische auto’s.
- België doet het beter dan veel van zijn Europese buren, met name Frankrijk (met 24,1 oplaadpunten per 10.000 inwoners), Duitsland (12,8 oplaadpunten), Italië (7,4 oplaadpunten) en Spanje (3,3 oplaadpunten).
- Ten slotte, zijn alleen Nederland (220 laadpalen per 10.000 inwoners) en Luxemburg (44,8 laadpalen) beter dan België in Europa in 2023.
De landen met het laagste aantal oplaadpunten zijn daarentegen Griekenland, Polen, Roemenië, Bulgarije en Cyprus (minder dan één oplaadpunt per 10.000 inwoners in elk van deze landen).
De verkoop van hybride en elektrische auto’s verdubbelde tussen 2020 en 2022 in België
Het aankoopgedrag voor nieuwe voertuigen verandert zeer snel in België. Prijzen, comfortvereisten, overheidspremies en ecologische kwesties zetten steeds meer consumenten aan tot het kopen van elektrische of hybride voertuigen. Een analyse van de gegevens over nieuwe wagens die de voorbije jaren in België werden ingeschreven, toont aan dat:
- Tussen 2020 en 2022, is de verkoop van hybride en elektrische auto’s in België verdubbelt van 86.501 nieuwe kentekens in 2020 tot 170.944 in 2022.
- In dezelfde periode, daalde het aantal nieuwe kentekens voor benzineauto’s daarentegen met 31%.
- Hetzelfde geldt voor dieselauto’s, waar het aantal nieuwe kentekens in België in dezelfde periode met 60% is gedaald.
Het aantal elektrische en hybride auto’s in België zou dit jaar de 650.000 kunnen overschrijden
Elk jaar sinds 2020, is er een gemiddelde stijging van 72% van het aantal kentekens van elektrische auto’s in België. Zo, is het aantal ingeschreven elektrische auto’s in België gestegen van 40.851 in 2021 naar 71.651 een jaar later. In feite:
Volgens schattingen van HelloSafe zouden er in België, als deze trend zich doorzet, tegen eind 2023 125.000 elektrische auto’s op de weg zijn.
In 2023, zou het aantal hybride auto’s volgens onze schattingen met 42% kunnen toenemen, wat betekent dat het totale aantal hybride auto’s tegen het einde van het jaar 535.500 zou kunnen bereiken.
Dus, terwijl “schone” voertuigen in 2020 slechts 3,16% van het totale Belgische privéwagenpark vertegenwoordigden, zouden ze tegen eind 2023 meer dan 12% van dit totaal kunnen uitmaken.
Voor de zogenaamde “thermische” auto’s zijn de voorspellingen als volgt:
- De Belgen stappen langzaam maar zeker af van dieselauto’s. In drie jaar tijd, is het aantal kentekens van nieuwe dieselauto’s in België geleidelijk met 13,8% gedaald.
- Ondanks de vooruitgang van elektrische en hybride auto’s zijn de Belgen nog steeds grote fans van benzine. Dit type voertuig zal in 2022 nog steeds bijna 76% van alle voertuigen in het Belgische wagenpark uitmaken.
Bron: hellosafe – Statbel – Chargemap