Hoe belangrijk is ons loon echt? Wat vinden werknemers belangrijk in hun job en wat brengt hen ertoe om van job te veranderen? Dat zijn de vragen die talent placement bedrijf Accent voorlegde aan werkende Belgen. Uit die studie blijkt dat bijna 80% van de werknemers bereid is om overuren te doen, als ze daarvoor beloond worden. Maar slechts de helft van de bedienden wordt gecompenseerd voor hun werk na de officiële werkuren.
Ook blijkt dat respect dé topprioriteit is voor werknemers. “Een bedrijfscultuur waarin respect centraal staat, is essentieel voor werktevredenheid en loyaliteit,” aldus Stijn Vandervorst, CEO van Accent.
Respect, waardering en erkenning als pijlers voor een geslaagd HR-beleid
Recent onderzoek van talent placement bedrijf Accent, in samenwerking met Trendwolves en Human8, onderzocht de waarden die werkende Belgen belangrijk vinden in een job. Met stip op nummer één staat niet het salaris: wél met respect behandeld worden. Vooral voor Gen X en babyboomers blijkt respect op de werkvloer een topprioriteit.
Salaris staat op nummer twee. De top 5 wordt vervolledigd door: plezier bij het uitvoeren van de job (3), werkzekerheid (4) en welzijn op het werk (5). Voor Gen Z zijn ook vakantiedagen en de ESG-maatregelen van bedrijven belangrijk in de appreciatie van hun job. Babyboomers hechten dan weer veel waarde aan goede samenwerking en vertrouwen binnen een bedrijf.
Dat respect steeds belangrijker wordt voor werknemers, verbaast Stijn Vandervorst, CEO van Accent, niet: “Terwijl digitalisering en AI als een tsunami over onze maatschappij rollen, verlangen werknemers meer en meer naar menselijke waarden zoals waardering en respect, en een open en constructieve cultuur waarin erkenning mogelijk is. Voor werkgevers betekent dit dat het creëren van een cultuur waarin dit aangemoedigd wordt, de beste manier is om je werknemers aan je te binden en ze het beste van zichzelf te laten geven.”
Respect is breed op te vatten: het trendonderzoek onderzocht ook het belang van respect voor de werkuren van werknemers, en soms horen daar al eens overuren bij. Uit de studie blijkt dat maar liefst 79% van de werknemers bereid is om overuren te doen. Belangrijke nuance hierin is dat ze wel compensatie willen krijgen voor deze overuren.
Hard work, fair pay
Geld blijft een belangrijke factor voor alle generaties. Als werknemers het gevoel hebben dat ze voldoende betaald worden, zijn ze meer tevreden met hun job. In het algemeen is de Belgische werknemer tevreden met zijn loon: 77% geeft aan zich eerlijk beloond te voelen. Opvallend: dat aantal stijgt zelfs tot tot 84% onder babyboomers en ook 83% van de Gen Z-werknemers klaagt niet over hun loon. De studie toont aan dat een competitief loon een belangrijke bouwsteen is voor werkgevers die nieuwe medewerkers willen aanwerven.
De groepen die in het onderzoek aangaven een goed salaris belangrijk te vinden, zijn vooral arbeiders en werknemers die de afgelopen zes maanden van job zijn veranderd. In tegenstelling tot de vaak gemaakte assumptie dat jonge werknemers vooral bij een werkgever blijven omwille van het loon, zijn het vooral de niet-starters die belang hechten aan een goed salaris.
“Een eerlijk loon blijft de basis voor werktevredenheid en loyaliteit, vooral onder arbeiders. Werknemers willen hun inzet vertaald zien in een bijpassend salaris. Eerlijke verloning is niet alleen een kwestie van cijfers, maar ook van respect en waardering.” aldus Vandervorst.
Waarom werknemers van job veranderen
In de studie werd ook onderzocht waarom Belgen van job veranderen. Ook hier staat salaris niet in de top drie. Slechts 17% van de bevraagden gaf aan dat ze van job zijn gewisseld omdat ze ontevreden waren over hun loon. Hoewel het salaris dus relatief belangrijk is om een bepaalde job aan te nemen, is het geen hoofdreden om van job te veranderen.
Wél in de top drie van redenen waarom werknemers van job veranderen, staan een gebrek aan groeimogelijkheden (1), het takenpakket (2) en een slechte relatie met leidinggevenden (3). Dat laatste kan gerust gezien worden als een bevestiging voor het cliché “people don’t leave bad jobs, they leave bad bosses”.
Bron: Accent Jobs