NL | FR | LU
Peoplesphere

In 9 op 10 digitale projecten in België gaat al bij het opstarten kostbare tijd verloren.

Digitale projecten verlopen in veel organisaties erg moeizaam. Negen op tien Belgische IT-professionals geven aan dat er bij de start al kostbare tijd verloren gaat. Bij een kwart loopt dat tijdverlies zelfs op tot zes maanden of langer. Vooral in grote organisaties kan er veel tijd verloren gaan. Eén op vijf IT-professionals uit bedrijven met meer dan duizend werknemers stelt dat het gemiddeld meer dan een half jaar duurt voor de ontwikkeling eindelijk kan beginnen.

Te veel stakeholders, trage besluitvorming en onduidelijke scope

De drie belangrijkste tijdverslinders verantwoordelijk voor het afremmen van een digitaal project zijn: te veel stakeholders betrekken in het beslissingsproces (30%), wachten op de goedkeuring van het management (29%), en scopewijzigingen in het traject (25%). Ook een overvloed aan feedbackrondes (17%) en onnodig lange analyses (15%) worden als belemmerend ervaren.

Wanneer digitale projecten ook werkelijk op een mislukking uitdraaien, keren trage besluitvorming (63%) en verandering van de scope (55%) terug als vaak genoemde verklaringen. Ook technische complexiteit (65%) en onrealistische deadlines (62%) blijken belangrijke hinderpalen.

Gebrek aan ervaring met designsprints en korte validatieprojecten

Dat de digitale transformatie een race tegen de klok is, blijkt uit recente cijfers: maar liefst zes op tien IT-professionals zien de doorlooptijd van hun digitale projecten graag drastisch verkort. De wens is er, maar de weg ernaartoe is bezaaid met twijfel.

Hoewel 65% van de respondenten in de survey openstaat voor snelle, gestructureerde methodes die in slechts enkele dagen een duidelijke analyse en richting kunnen bieden, gelooft slechts één op de drie dat zoiets realistisch is. Sterker nog, 59% heeft geen vertrouwen in een aanpak die een fundamenteel traject in zulk een kort tijdsbestek belooft.

Deze scepsis is deels geworteld in onbekendheid. Een meerderheid van 58% heeft namelijk geen ervaring met zogenaamde ‘designsprints’ of korte validatieprojecten. Slechts een schamele één op de tien maakt er vandaag de dag al geregeld gebruik van. Hier ligt een belangrijk advies voor wie digitale projectvertragingen wil aanpakken.

“De kern van de frustratie zit in de inefficiëntie. Digitale projecten lopen vaak vast door eindeloos overleg, ‘scope creep’ en een gebrek aan snelle, gevalideerde beslissingen. De traditionele watervalmethode of langgerekte agile-implementaties blijken vaak niet de juiste oplossing voor de snel veranderende markt van vandaag”, klinkt het bij Jerry Hamal, Managing Director van Randstad Digital België & Luxemburg.

Dit is de reden waarom steeds meer bedrijven kijken naar gecondenseerde, strategische methoden. Voorbeeld hiervan is de Foundation Sprint, een tweedaagse aanpak die helderheid en een krachtige start moet garanderen voor digitale projecten. Deze methode is ontwikkeld door Jake Knapp en John Zeratsky, bekend van de breed toegepaste Design Sprint, en richt zich op een efficiënt proces dat de trage startfase overbodig maakt.

Volgens Hamal is het dan ook tijd om het ‘kan-niet-sneller’ stigma te doorbreken. “Net zoals onze klanten waren wij constant op zoek naar manieren om digitale projecten efficiënter te laten verlopen,” stelt hij. “De interne implementatie van een strakke, gefocuste methodiek – zoals de Foundation Sprint – toont aan dat het wel degelijk sneller én beter kan. Wie de concurrentie voor wil blijven op het gebied van innovatie, moet de moed hebben om de grootste tijdverslinders weg te nemen. Dit vereist een verschuiving in mentaliteit, waarbij men zich niet blindstaart op de angst voor mislukking of de onrealistisch lijkende snelheid.”

 

Bron: het kwantitatief onderzoek werd tussen 22 en 25 september 2025 uitgevoerd door onderzoeksbureau iVox in opdracht van Randstad Digital bij 206 Belgische IT-managers en IT-projectleiders werkzaam bij bedrijven en organisaties uit diverse sectoren. De resultaten zijn gebaseerd op een steekproef met een betrouwbaarheidsniveau van 95% en een foutmarge van zo’n 6,8%, waardoor ze een waardevol en richtinggevend beeld geven van de issues en percepties bij digitale projecten in België.

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.