9000 medewerkers bij Lidl in België en Luxemburg, verdeeld over 315 winkels, krijgen met Sophie Vandamme een nieuwe hr-directrice. Dat maakt de warenhuisketen officieel bekend. Vandamme, die al bijna 25 jaar ervaring heeft in de hr-sector in binnen- en buitenland, wil van Lidl de beste werkgever in de retailssector maken en het samenhorigheidsgevoel binnen het Lidl-team vergroten.
De Oostendse Sophie Vandamme (45) vervangt Wolfgang Hennen die verantwoordelijk is geworden voor het hr-beleid van de Lidl-medewerkers in Polen. Vandamme is een maand geleden gestart en heeft zich de voorbije weken kunnen inwerken in de cultuur van het bedrijf. Ze is nu klaar om de hr-strategie uit te voeren voor de 9.000 werknemers van Lidl, verdeeld over het hoofdkantoor van Merelbeke, vijf distributiecentra en 315 winkels. “Ik heb ontzettend veel zin om met Lidl een nieuw verhaal te schrijven. De passie die het bedrijf en de duizenden medewerkers ademen, geven me goesting om Lidl mee uit te bouwen. Ik wil mensen kunnen leiden en inspireren zodat ze meer kunnen bereiken dan ze ooit voor mogelijk hielden.”
Bijna 14 jaar lang was Vandamme hr-manager voor verschillende afdelingen binnen McBride, Europa’s grootste producent en distributeur van private label cosmetica- en onderhoudsproducten. Daarvoor werkte ze als hr-adviseur bij SD Worx en deed ze ervaring op in verschillende sectoren waaronder IT en consultancy en telecommunicatie. In totaal kan ze op ruim twintig jaar ervaring bogen op het vlak van hr. Binnen Lidl wil ze vooral inzetten op een nog hechter team.
“Een samenhangend team is een strategisch voordeel binnen elk bedrijf. Hoe meer je naar gelukkigere werknemers streeft binnen een ploeg, hoe meer je als team standhoudt. En daarbij is het belangrijk dat hr hen ondersteunt, zodat ze van elkaar leren, maar ook problemen durven te benoemen en kritisch aan te pakken”, aldus Sophie Vandamme – hr-directrice Lidl België en Luxemburg
Lidl heeft de ambitie om de beste werkgever in retail te worden en de favoriete winkel van België en Luxemburg te zijn. En dat kan alleen als alle medewerkers hun enthousiasme tonen.
Lidl heeft al heel mooie initiatieven genomen voor een betere balans tussen werk en privé voor de werknemers. Zo krijgen ze in de weekends en in de weekdagen tussen 18.00 uur ’s avonds en 07.00 uur ’s morgens geen mails meer. Maar ook de manier waarop ze nieuwe medewerkers onthalen. Zo krijgt iedere nieuwe medewerker tussen het moment dat hij of zij het contract tekent en de startdag toegang tot een onboarding-app. Dankzij die app blijft de nieuwe medewerker in contact met de winkel, krijgt hij tips en tricks en behoort hij al echt tot het team. Het zijn zulke maatregelen die Sophie Vandamme binnen Lidl nog meer wil uitbouwen.