NL | FR | LU
Peoplesphere

Meer dan twee derde van de werknemers is niet op de hoogte van milieubeleid van hun bedrijf.

Slechts 31% van de Europese werknemers is op de hoogte van het duurzaamheidsbeleid van hun werkgever, maar sommigen zijn nog steeds niet geïnteresseerd om de feiten te horen. 64% wil graag meer weten om een betere toekomst voor de komende generaties te garanderen. Eén op de vijf geeft ook toe dat ze niet weten of hun bedrijf überhaupt een duurzaamheidsbeleid heeft.

Uit onderzoek bij 7.000 werknemers in heel Europa* blijkt dat beleidsmakers uit het bedrijfsleven weliswaar de noodzaak inzien om een duurzaamheidsbeleid te voeren en met de belangrijkste belanghebbenden te communiceren, maar dat werknemers zich minder bewust zijn van de maatregelen die daadwerkelijk worden genomen. Minder dan één derde van de werknemers is op de hoogte van het beleid van binnen hun bedrijf. Maar er is een duidelijke wens om meer te weten te komen: 64% wil meer weten over dit beleid, onder Gen-Z loopt dit percentage zelfs op tot 70%.

Vanuit het oogpunt van aanwerving en behoud van personeel is het van groot belang dat het personeel inzicht heeft in dergelijke beleidsmaatregelen. 67% van de bevraagde werknemers is het ermee eens dat duurzaamheid een belangrijke factor is bij de keuze voor een bepaalde functie, vooral Italianen zeggen dat 86% van invloed is op hun besluitvorming.

De belangrijkste duurzaamheidsfactoren voor werknemers bij de keuze van een bedrijf om voor te werken zijn:

  • Werknemers willen trots zijn op het bedrijf waarvoor ze werken (29%)
  • Ervoor zorgen dat de planeet beschermd wordt voor toekomstige generaties (29%)
  • Een positieve impact hebben op het milieu (24%).

Welke sectoren zijn het meest gericht op duurzaamheid?

In een tijd waarin consumenten naar overheden kijken om het voortouw te nemen bij het bereiken van netto-nul doelstellingen, is het verrassend om te zien dat één op de drie mensen die bij overheden werken niet op de hoogte is van hun duurzaamheidsbeleid, en 37% vindt het ook niet belangrijk om dat te weten, zo blijkt uit onderzoek van Treedom. Ook degenen die in het onderwijs werken en de minds van morgen helpen opvoeden, zijn niet op de hoogte van het duurzaamheidsbeleid van hun eigen bedrijf. Meer dan één derde van de werknemers in het onderwijs (38%) zegt niet te weten wat hun bedrijf doet om een betere toekomst voor onze planeet en voor toekomstige generaties te garanderen.

Van de mensen die in de marketingsector werken, is 81% het er echter mee eens dat groene initiatieven van vitaal belang zijn voor bedrijven en driekwart van deze werknemers is op de hoogte van het beleid van hun eigen bedrijf. Deze inherente kennis over duurzaamheid is duidelijk een behoefte voor externe communicatie, aangezien professionals in de sector weten welke positieve impact het kan hebben op niet alleen de perceptie van het bedrijf, maar ook de tevredenheid van de werknemers.

Europeanen willen dat werkgevers de volgende duurzaamheidsinitiatieven opnemen:

  • Voorkomen en verminderen van milieueffecten (51%)
  • Zorgen voor constante verbeteringen (38%)
  • Sociale impact – iets teruggeven aan gemeenschappen (28%)

Uiteindelijk moet een beleid een positieve impact aantonen die in staat is om duidelijke doelen, acties en resultaten duidelijk te communiceren naar de werknemers. Hoewel 72% het ermee eens is dat de huidige plannen een positief effect hebben, is er toch nog enige onzekerheid. Een kwart van de Nederlandse, Duitse en Britse werknemers weten niet met zekerheid of acties een positief of negatief effect hebben.

Federico Garcea, oprichter en CEO van Treedom: “Er gaapt een kloof in kennis en begrip tussen de beslissingnemers die het duurzaamheidsbeleid uitstippelen en de werknemers van het bedrijf. Om duurzaamheidsdoelen te bereiken, kunnen bedrijven niet in silo’s werken, het moet van binnenuit worden beleefd. Werknemers moeten worden betrokken bij het duurzaamheidstraject om een blijvende positieve impact te hebben. Door eenvoudig bomen te laten groeien en zo gemeenschappen sociaal-economisch te ondersteunen, kunnen bedrijven met hun personeel communiceren op een gemakkelijk te begrijpen, tastbare manier, die duurzaam leven dichter bij huis brengt en een holistische impact heeft. Niet alleen op de planeet, maar ook op mensen”.

We Grow Trees

De behoefte aan educatie in bedrijven vormt de basis van Treedom’s Europese Earth Day-campagne ‘We grow trees’, waarbij Treedom drie meer dan levensgrote milieuvriendelijke muurschilderingen van bomen ‘kweekt’ op grote stadsgebouwen in Londen, Berlijn en Milaan. De eerste fase van de muurschilderingen begon op 22 april, de Dag van de Aarde, en zal op 6 mei voltooid zijn, een maand voor de Wereldmilieudag in juni . Treedom hoopt dat deze levensgrote kunstwerken inspiratie, nieuwsgierigheid en bewustzijn zullen opwekken en klimaatactie zullen initiëren, waarbij de belangrijke rol die het kweken van bomen hierbij speelt wordt benadrukt.

 

*Bron: Dit zijn bevindingen uit een nieuwe werknemersenquête van Treedom, ’s werelds eerste digitale platform voor het kweken en online schenken van bomen. De enquête maakt deel uit van een campagne die Treedom tussen de Dag van de Aarde en Wereldmilieudag in zes Europese landen voert. Het doel is om 20.000 bomen te laten groeien in een speciaal bos met de hulp van Treedom’s Community

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.