Tegen 2020 is liefst een derde (35%) van de wereldwijde beroepsbevolking van de Y-generatie, de zogenaamde Millennials (geboren tussen 1980 en 1995). Dat blijkt uit onderzoek van ManpowerGroup bij meer dan 19.000 Millennials en 1.500 werkgevers uit 25 landen, waaronder België. Bovendien zal de nieuwe generatie de relatie werkgever-werknemer grondig veranderen. Vijf trends springen in het oog.
1. Millenials werken langer, maar onderbroken
Op 60 met pensioen? Millennials denken er niet aan. Integendeel. Liefst 60% beseft heel goed dat ze langer dan hun 65 jaar zullen moeten werken, 27% denkt zelfs langer dan 70 jaar. Langer en harder werken is trouwens geen taboe, op voorwaarde dat ze rustpauzes of ‘breaks’ kunnen inbouwen. Liefst 84% stippelt zijn beroepspad niet langer uit als een loopbaanladder, maar in golven. En verwacht onderweg meermaals de riem af te leggen voor periodes langer dan vier weken. De motieven verschillen nogal sterk tussen mannen en vrouwen.
2. Geld, zekerheid en vrije tijd
Op het verlanglijstje van de Millennial op zoek naar een job prijken drie prioriteiten: loon (90%), jobzekerheid (87%) en de vrijheid om zelf breaks (om de batterijen te laden) in te lassen (86%). Weet echter dat de Millennials ‘jobzekerheid’ anders invullen dan de traditionele definitie. Generatie Y zijn geen jobhoppers zoals soms wordt beweerd. Als ze de kans krijgen om te veranderen van job zowel horizontaal als vertikaal, graag. Maar dan liefst bij dezelfde werkgever. Anders gezegd, jobzekerheid wordt loopbaanzekerheid.
3. Afwisseling, kansen en vooruitgang
Twee jaar dezelfde functie uitoefenen, is limiet voor twee derden van de Millennials. De appetijt voor nieuwe uitdagingen is groot, bij dezelfde werkgever welteverstaan. Het merendeel (63%) is immers niet van plan om de komende jaren van werkgever te veranderen op voorwaarde dat ze nieuwe opportuniteiten krijgen om in huis van rol te veranderen of door te groeien.
4. Klaar voor het nieuwe werken
Millennials zoeken en staan open voor verandering. Bijna driekwart mag dan wel een voltijdse job hebben, meer dan de helft beweert dat ze nieuwe vormen van werk [deeltijds (30%), freelance (28%), op afroep (14%), ‘portfolio-jobs’ (2+ jobs, 16%)…] niet afslaat. Zelfstandig werken is voor 34% een verleidelijke optie. Noot: die openheid voor nieuwe vormen van werk zet de werkgevers extra onder druk om meer flexibiliteit en variatie in het werk in te bouwen.
5. Leervermogen
Ten slotte beseft generatie Y heel goed dat levenslang leren (93%!) fundamenteel is voor de toekomstige loopbaan. Ze is zelfs bereid uit eigen zak te betalen voor opleiding, binnen de eigen tijd bovendien. De positieve relatie tussen opleiding en succes (hoe beter opgeleid, hoe beter inzetbaar, hoe beter betaald) is overduidelijk.
Bron: ManpowerGroup