De bedrijfswagenmarkt in België bereikt een historisch kantelpunt: alle voertuigen in de top 10 van meest bestelde bedrijfswagens bij Athlon in 2024 zijn volledig elektrisch. Bovendien is het aandeel volledig elektrische voertuigen in de totale bestellingen gestegen van 36% in 2023 naar maar liefst 83% in 2024. Deze indrukwekkende groei onderstreept de transitie naar duurzame mobiliteit.
Voor bedrijven die nog niet overstappen naar elektrisch rijden waarschuwt Athlon voor jaarlijks fors stijgende fiscale kosten, veroorzaakt door afnemende fiscale aftrekbaarheid en stijgende CO2-bijdragen.
Volledige elektrificatie in de top 10
Voor het eerst in de geschiedenis zijn alle voertuigen in de top 10 van meest bestelde bedrijfswagens bij Athlon volledig elektrisch. Waar in 2023 nog slechts 7 op de 10 voertuigen in de top 10 elektrisch waren, is dit in 2024 gestegen naar 100%.
De top 10 bestelde bedrijfswagens (bij Athlon Belgium) in 2024:
- BMW iX1
- Mercedes EQB
- BMW i4
- Audi Q4 e-tron
- Tesla Model Y
- BMW iX3
- Mercedes EQA
- Skoda Enyaq
- Volvo EX30
- Tesla Model 3
Sterke groei in EV-bestellingen
De populariteit van elektrische bedrijfswagens blijkt duidelijk uit zowel de top 10 als het totale aantal bestellingen. In 2024 waren 83% van de nieuw bestelde wagens volledig elektrisch, een stijging van ruim 46% ten opzichte van 2023 (36%). Deze groei is niet alleen het gevolg van fiscale voordelen, maar ook van verbeteringen in de actieradius van nieuwe elektrische modellen waardoor de interesse van een groter publiek wordt aangesproken. Het aandeel van plug-in hybrides daalde van 31% naar 10%, en slechts 8% van de bestelde wagens is nog uitgerust met een verbrandingsmotor, vergeleken met 33% in 2023.
Nu nog een bedrijfswagen met verbrandingsmotor kiezen? Fors hogere lasten zijn het gevolg
Hoewel het aandeel niet-elektrische bedrijfswagens sterk is gedaald, zijn er nog steeds bedrijven die opteren voor voertuigen met een verbrandingsmotor. Het uitstellen van de overstap naar elektrisch rijden kan echter aanzienlijke financiële gevolgen hebben. Vanaf 2025 zal namelijk de aftrekbaarheid van diesel-, benzine- en hybride voertuigen progressief dalen van maximum 75% naar 0% in 2028. Bovendien neemt de CO2-bijdrage voor diesel- en benzinevoertuigen fors toe en zal deze in 2027 oplopen tot 5,5 keer het basisbedrag. Philippe Fouyn, senior consultant bij Athlon Belgium: “Dit verhoogt de total cost of ownership (TCO) aanzienlijk en leidt tot meerkosten van duizenden euro’s over de totale looptijd van een contract.”
2026 als kanteljaar voor bedrijfswagens
Vanaf 01/01/2026 wordt de kloof tussen elektrische en niet-elektrische voertuigen nog groter. Philippe Fouyn van Athlon benadrukt: “2026 wordt het kanteljaar voor bedrijfswagens. Vanaf dat moment komen voertuigen met een verbrandingsmotor niet meer in aanmerking voor fiscale aftrekbaarheid, terwijl elektrische wagens hun fiscale voordelen behouden tot eind 2026. Dit maakt de keuze voor niet-elektrische voertuigen economisch onaantrekkelijk.”
Vooral kmo’s die overstap uitstellen
”We merken dat vooral kleinere bedrijven en zelfstandigen nog niet volledig zijn overgeschakeld naar elektrisch rijden,” legt Fouyn uit. “Tegelijkertijd zien we dat er vanuit deze groep steeds meer vragen komen over de praktische en financiële gevolgen van elektrificatie. Daarom richten onze consulting diensten zich nu ook op deze groep, om hen duidelijke informatie en ondersteuning te bieden bij zaken zoals het herzien van leasebudgetten en het opstellen van een Car Policy, zodat zij goed voorbereid zijn op de veranderingen die de overstap naar elektrisch rijden met zich meebrengt.”
Bron: Athlon