De opmars van stekkerhybrides zet zich voort, zeker nu deze financieel steeds toegankelijker worden. Belangrijke voordelen zijn de lage CO2-uitstoot en de fiscale aftrekbaarheid. Toch zijn ze niet onomstreden. Leasemaatschappij Athlon Belgium analyseert daarom in een whitepaper met welke elementen rekening gehouden moet worden om het ecologische en economische plaatje te doen kloppen en van een plug-inhybride de correcte opstap te maken naar elektrisch rijden.
PHEV’s (plug-in hybrid electric vehicles) als leasewagens hebben zowel ecologische als economische voordelen. Ze helpen bedrijven om hun CO2-uitstoot te verlagen en krijgen in België een flink fiscaal duwtje in de rug dankzij een aftrekbaarheid tot 100% voor zover ze als “echte” plug-inhybride worden beschouwd. Daarvoor mag het voertuig niet meer dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten en moet het een voldoende grote batterij aan boord hebben.
“Tegen 2026 moeten alle nieuwe bedrijfswagens emissievrij zijn. Zo’n transitie vraagt tijd en ook een mental shift, bij bedrijven en bij bestuurders. Plug-inhybrides, als opstap naar volledig elektrisch rijden, zullen in die transitie zeker een belangrijke rol spelen” aldus Michiel Alferink, algemeen directeur van Athlon Belgium.
Elementen voor de juiste balans
Zowel voor de milieuwinst als voor het positieve effect op de TCO (total cost of ownership) zijn er echter meerdere voorwaarden. Een van de elementen is het bestuurdersprofiel. Of de balans gunstig is voor de PHEV, hangt voor een groot stuk af van de mate waarin iemand elektrisch kan rijden en van het aandeel snelwegkilometers. Iemand die op en af kan pendelen naar zijn werk op elektriciteit en slechts 30% op brandstof rijdt, is door de bank genomen de perfecte kandidaat. Of stekkerhybrides altijd een interessante TCO kunnen voorleggen, hangt bovendien af van de laaddiscipline. Anticiperen en tijdig opladen is een absolute voorwaarde om de kosten onder controle te houden.
“Door de fiscale gunstmaatregelen werpen PHEV’s zich op als aantrekkelijke bedrijfsauto’s. Maar voor een lagere TCO spelen veel elementen mee, zoals ook de laadkosten en de aankoopwaarde van de wagen. Een grondige vooranalyse met een bestuurderprofilering en een TCO-analyse van de huidige vloot is daarom absoluut noodzakelijk. Bovendien is het zaak om de carpolicy aan te passen om maximaal elektrisch rijden te faciliteren en te stimuleren,” aldus Philippe Fouyn, Strategic Consulting Manager bij Athlon Belgium.
Steeds toegankelijker en een opstap naar volledig elektrisch
Het aanbod aan hybrides met een oplaadbare batterij breidt gestaag uit. Waar tot voor kort PHEV’s het voorrecht waren van mensen met een stevig budget, zijn deze nu met de komst van nieuwe modellen toegankelijk voor een veel breder publiek. Je vindt ze tegenwoordig in het gamma van praktisch alle constructeurs, die ze bovendien niet enkel aanbieden in hun duurdere modellen.
Bron: Athlon Belgium