Recente studies leggen een groeiende generatiekloof bloot als het gaat om communicatievoorkeuren. Terwijl generatie Z en millennials vaak worden bekritiseerd voor hun telefoongebruik, onthullen hun werkgewoonten een andere realiteit: ze geven vaak de voorkeur aan digitale communicatie en zijn terughoudend om te bellen.
Volgens een onderzoek van recruitment specialist Robert Walters geven jonge professionals – waaronder Gen Z (geboren tussen 1997 en 2012) en millennials (geboren tussen 1981 en 1996) – de voorkeur aan e-mail en instant messaging voor werkgerelateerde communicatie. Uit het onderzoek blijkt dat 59% van deze jonge werknemers deze methoden verkiest boven telefoongesprekken en 50% geeft toe dat ze zich niet op hun gemak voelen bij het voeren van professionele telefoongesprekken.
Voor deze jongere generaties is efficiëntie van essentieel belang, aangezien slechts 16% van hen vindt dat telefoneren een efficiënt tijdsgebruik is en slechts 14% het als hun belangrijkste communicatiemethode gebruikt. De voorkeur voor tekstcommunicatie heeft geleid tot wat we ’telefoonangst’ noemen, een groeiend ongemak bij het idee om te bellen of gebeld te worden.
Oudere generaties, zoals generatie X (geboren tussen 1965 en 1980) en babyboomers (geboren tussen 1946 en 1964), blijven daarentegen de voorkeur geven aan directe, interpersoonlijke communicatie. Uit het onderzoek blijkt dat 49% van deze oudere werknemers denkt dat minder telefoontjes en vergaderingen de zakelijke relaties kunnen schaden.
Asia Skifati, associate director bij Robert Walters, merkt op dat jonge professionals weliswaar bedreven zijn in het gebruik van digitale hulpmiddelen, maar dat dit soms ten koste kan gaan van zinvolle sociale interactie. Jonge professionals, vaak ‘digital natives’ genoemd, weten hoe ze technologie moeten gebruiken om te communiceren, wat de productiviteit en het gemak ten goede komt. De keerzijde is echter het mogelijke verlies van de persoonlijke connecties die face-to-face of telefonische interacties kunnen bieden, legt ze uit.
Telefoonangst begrijpen
Met de verschuiving naar digitale communicatie neemt ook het aantal gevallen van telefoonangst toe. Mensen die hiermee kampen, kunnen stress, een verhoogde hartslag, misselijkheid, beven en concentratieproblemen ervaren tijdens het bellen. Deze vorm van spanning komt voort uit de angst om de ontvanger van het gesprek te irriteren of lastig te vallen.
Telefoonangst op het werk bestrijden
Om telefoonangst te bestrijden en communicatievoorkeuren in balans te brengen, stelt Asia verschillende strategieën voor:
- Gelegenheid om te oefenen: bied jonge professionals een vertrouwde omgeving om te oefenen met telefoneren. Dit kan helpen om angst te verminderen en vertrouwen op te bouwen.
- Intergenerationeel mentorschap: zet mentorprogramma’s op waar werknemers van verschillende generaties van elkaar kunnen leren en de verschillende communicatiestijlen kunnen begrijpen.
- Uitgebalanceerde aanpak: hoewel digitale communicatie effectief is, helpt de mogelijkheid tot telefonische en persoonlijke interactie om vertrouwen en een goede verstandhouding op te bouwen. “Werkgevers moeten rekening houden met de voorkeuren van hun werknemers en streven naar een balans tussen de voordelen van instant messaging en de waarde van face-to-face contact,” adviseert Asia.
Door rekening te houden met verschillende communicatievoorkeuren en door telefoongerelateerde angsten aan te pakken, kunnen bedrijven een meer inclusieve en effectieve werkomgeving creëren.