NL | FR | LU
Peoplesphere

Twee jaar na verstrengde fiscale aftrekbaarheid bedrijfswagens zijn elektrische wagens voor het eerst grootste categorie.

Twee jaar na de nieuwe fiscale regels rond de aftrekbaarheid van bedrijfswagens, is de gemiddelde CO2-uitstoot van het bedrijfswagenpark in ons land met een derde gedaald. Op 10 jaar tijd is de CO2-uitstoot van bedrijfswagens zelfs bijna gehalveerd. In dezelfde periode is de gemiddelde cataloguswaarde van de bedrijfswagens die Belgische ondernemingen aanbieden wel met 47% gestegen. Ook opmerkelijk: voor het eerst is meer dan een kwart van het Belgische bedrijfswagenpark volledig elektrisch.

Vanaf 1 januari 2026 zullen alleen de groenste hybride bedrijfswagens nog van een fiscale gunstregeling kunnen genieten, zo besliste de regering-De Wever. De Vivaldi-regering besliste eerder al dat in de zomer van 2023 hybride wagens steeds minder fiscaal voordelig werden voor bedrijven. Twee jaar na die nieuwe fiscale regels is de impact van die maatregel al duidelijk voelbaar, blijkt nu uit onderzoek van Acerta Consult.

Derde minder CO2-uitstoot

De gemiddelde CO2-uitstoot van bedrijfswagens in ons land is namelijk sinds de zomer van 2023 met een derde gedaald, van 100,3 g/km naar 66,57 g/km. Kijken we nog verder, naar het afgelopen decennium, blijkt de gemiddelde CO2-uitstoot zelfs bijna gehalveerd, van 121,24 g/km naar 66,57 g/km.

Een andere opvallende vaststelling: hoewel er een vermindering van de CO2-uitstoot is, is de gemiddelde cataloguswaarde van bedrijfswagens de laatste tien jaar wel gestegen van 30.745 euro (2015) naar 45.221,6 euro (2025), wat neerkomt op een toename van 47%. Deze stijging is voornamelijk toe te schrijven aan de toename van elektrische en hybride voertuigen in de Belgische wagenparken, en dan vooral (elektrische) SUV’s. De gemiddelde cataloguswaarde van brandstofwagens is daarentegen gestabiliseerd of licht gedaald sinds de introductie van meer elektrische voertuigen. Voor volledig elektrische auto’s steeg de gemiddelde cataloguswaarde van 36.093 euro in 2015 naar 57.787 euro, een toename van 60% in 10 jaar.

Karolien Van Herpe, mobiliteitsexperte bij Acerta: “In de beginjaren was de snelle waardestijging van elektrische voertuigen voornamelijk te wijten aan de introductie van nieuwe, grotere modellen. Destijds bleef de impact beperkt omdat er slechts een klein aantal elektrische (bedrijfs)voertuigen in gebruik was. Vanaf 2023 merken we echter wel een significante invloed op de gemiddelde cataloguswaarde. Toch dekt de cataloguswaarde van een wagen niet het volledige kostenplaatje. Het prijskaartje van elektrische bedrijfswagens is complex. Naast de fiscale voordelen voor elektrische bedrijfswagens zijn ook de kosten voor verbruik, onderhoud en bandenslijtage anders en zelfs variabel (denk bijvoorbeeld aan fluctuaties in brandstofprijzen) voor elektrisch en niet-elektrisch rijden. Dit maakt een directe vergelijking erg moeilijk.”

Elektrische wagens voor het eerst grootste categorie

Vandaag is 27,87% van het volledige Belgische bedrijfswagenpark volledig elektrisch, blijkt uit het onderzoek van Acerta Consult. Dat aandeel neemt sinds de verstrengde fiscale regels in 2023 sterk toe. Voor het eerst is de elektrische wagen de meest vertegenwoordigde categorie. De andere typen wagens zijn als volgt vertegenwoordigd in het wagenpark: benzinewagens maken 25,24% van de bedrijfswagens uit, diesels 23,44% en hybrides 23,22%.

Charlotte Thijs, mobiliteitsexperte bij Acerta: “In het paasakkoord heeft de federale overheid besloten om hybride bedrijfswagens langer dan oorspronkelijk gepland fiscaal aftrekbaar te houden. Dit is echter een tijdelijke maatregel. De inzichten die wij van het werkveld krijgen, wijzen erop dat deze aanpassing werkgevers niet zal stimuleren om hybride bedrijfswagens als overgangsoplossing te kiezen. De trend is duidelijk: we bewegen richting 100% elektrisch rijden. Werknemers geven hier ook de voorkeur aan, aangezien het voordeel van alle aard aanzienlijk lager is voor elektrische voertuigen in vergelijking met hybride voertuigen. Het is onmiskenbaar: de toekomst ligt bij elektrisch rijden, ook nu de fiscale gunstregimes vanaf 1 januari 2026 veranderen.”

 

Bron: Acerta Consult kon zich voor haar analyse beroepen op de reële gegevens van meer dan 6700 werkgevers uit de private sector, waartoe zowel kmo’s als grote ondernemingen behoren. De hr-expert vergeleek telkens de data op 31 maart van elk jaar, van 2015 tot 2025; het gaat voor 2025 over meer dan 50.000 bedrijfswagens. Gezien ook de mix van sectoren en regio’s, kunnen we stellen dat de bestudeerde dataset en dus ook de bevindingen representatief zijn voor de Belgische arbeidsmarkt. ​

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.