In ons juni-dossier hadden we het al over een nieuwe HR-era. Hoe beïnvloeden start-ups en de nieuwe waarden die zij creëren de huidige economie? De klantenrelatie is herdacht, maar ook de manier van werken, bezoldiging enzovoort. Uber laat ons een glimp in de toekomst toe…
Het zal niet verwonderen dat de chauffeurs van Uber nu als zelfstandigen beschouwd worden.
Reeds in januari had staatssecretaris Tommelein aan de RSZ gevraagd na te gaan onder welk statuut chauffeurs vallen die via Uber klanten oppikken. De dienst moest met andere woorden nagaan of de Uber-chauffeurs bestempeld moeten worden als werknemers of zelfstandigen, of misschien als vrijwilligers.
De juridische analyse toont nu aan dat de chauffeurs volgens de Belgische wetgeving zelfstandigen zijn. “Ik ben absoluut pro innovatie en nieuwe business-modellen, maar ik heb steeds gezegd dat Uber zich aan de regels moet houden zoals iedereen“, reageert de staatssecretaris.
“De studie van de RSZ wijst uit dat dit wat het statuut betreft het geval is. Aangezien ook in de klassieke Brusselse taxisector 84 procent van de chauffeurs zelfstandigen zijn, is er op het vlak van statuut alvast sprake van een gelijk speelveld”.
Voor de reglementering van de taxidiensten zelf is het volgens Tommelein aan de regionale ministers van Mobiliteit Pascal Smet (Brussel), Ben Weyts (Vlaanderen) en Carlo Di Antonio (Wallonië) om verdere initiatieven te nemen.
Wij interviewden in ons juni-dossier Filip Nuytemans, general manager van Uber België. Wenst u het artikel te lezen? Abonneer u, of bestel het magazine op http://www.peoplesphere.be/nl/psnl96/