Op basis van een analyse bij 1,2 miljoen werknemers in de privésector met ongeveer 175.000 bedrijfswagens stelt SD Worx vast dat het aantal bedrijfswagens voor het tweede jaar op rij lichtjes daalt. Daarnaast zet de vergroening zich door. De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe bedrijfswagens daalt in het vierde kwartaal van 2024 tot 14 g/km. Dit komt doordat 80% van de nieuwe bedrijfswagens volledig elektrische wagens zijn.
Benzine- en dieselwagens (en hun hybride varianten) vallen terug op resp. 17% en 2,5%. De bedrijfswagen werd door de band genomen in 2024 8,7% duurder (mediaanwaarde van € 43.800). Daarnaast bevraagt SD Worx elk jaar ongeveer 5.118 werkgevers in 18 Europese landen. Daaruit blijkt dat België samen met Engeland en Ierland in de top drie staat qua werknemersklachten over de vergroening.
Veerle Michiels, mobiliteitsexpert bij SD Worx: “Bij de bedrijfswagens zitten we op kruissnelheid van vergroening: werkgevers passen hun wagenpark aan in functie van de strengere federale regelgeving. Maar dat brengt ook groeipijnen met zich mee, ook voor werknemers die nood hebben aan zekerheid. Sommige werkgevers tonen zich daarom bereid om -waar mogelijk- bestaande contracten met een jaar te verlengen.”
Nieuwe bedrijfswagens zijn groener dan ooit
De gemiddelde CO2-uitstoot daalt tot 14 g/km in het laatste kwartaal van 2024. Eind 2024 zijn acht op de tien nieuwe bedrijfswagens 100 procent elektrische wagens. Deze hebben 0 gram CO2-uitstoot wat meer doorweegt dan de uitstoot van de gemiddelde diesel- en benzinewagens (resp. 114 en 66 in vierde kwartaal). Sinds begin 2024 zijn trouwens ook de benzinewagens en hun plug-in hybride varianten, in vrije val. Ook de diesels dalen verder tot 2,5% van de nieuwe bedrijfswagens.
Werkgevers geven ook steeds meer uit aan een bedrijfswagen. Het mediaan bedrag van de catalogusprijs van de nieuwe bedrijfsvoertuigen is het laatste jaar opnieuw gestegen met 8,7% tot 43.800 € in 2024 (t.o.v. 40.280 € in 2023).
Veerle Michiels, mobiliteitsexpert bij SD Worx: “De daling ligt in de lijn der verwachtingen. Wagens die nog CO₂ uitstoten en aangeschaft zijn vanaf 1 juli 2023 worden financieel minder aantrekkelijk voor werkgevers, door een geleidelijke daling qua kostenaftrek en vooral door een verhoging van de solidariteitsbijdrage inzake RSZ.”
De specialist gaat verder: “Vanaf 2025 worden nieuwe plug-in hybrides potentieel duurder voor werknemer én werkgever, onder impuls van Europa. De Green deal voorziet in een correctiefactor op de theoretische uitstoot, omdat de wagen nog over een fossiele motor beschikt. Europa gaat ervan uit dat de werkelijke CO₂-uitstoot hierdoor in werkelijkheid een pak hoger ligt. Het gaat om alle plug-in hybrides die vanaf 1 januari 2025 nieuw van de band rollen (of ingevoerd worden vanuit het buitenland) en dan gehomologeerd worden. Gebruikers die wel maximaal op de elektrische batterij rijden worden hierdoor potentieel gestraft. In België kennen we al een soortgelijke correctie voor zogenaamde fake plug-in hybrides. Dit zijn wagens met beperkte energiecapaciteit van de batterij (< 0,5 kWh per 100 kg wagengewicht) of een CO₂uitstoot van meer dan 50 gram per kilometer.”
Vanaf 2027 wordt dit nog strenger. Van dan af zou er in de feiten geen verschil meer zijn qua uitstoot tussen de plug-in hybride wagen en dezelfde wagen op 100% fossiele brandstof.
Een voorbeeld van de BMW 5 hybride: Deze is deels op benzine en heeft een uitstoot van 17 gr/km. Met de Europese correctiefactor zou er dus x 2,5 moeten gebeuren, wat de uitstoot brengt op 42,5.
Voor een wagen met cataloguswaarde van +/- 60.000 EUR kom je dan in het eerste jaar van inschrijving aan een belastbaar VAA van 2.057 EUR per jaar of +/- 171 EUR op maandbasis. De netto maandlast bedraagt ongeveer de helft.
Opgelet: indien deze wagen meer dan 20 g/km zou uitstoten, kom je (na correctie) uit op meer dan 50 gr/km. In dit voorbeeld zou diezelfde wagen een belastbaar VAA krijgen van 5.930 EUR op jaarbasis of 494 EUR per maand bruto of ongeveer 250 EUR per maand netto.
Een op zeven beschikt over een bedrijfswagen
Veerle Michiels, mobiliteitsexpert bij SD Worx: “Het aandeel werknemers met een bedrijfswagen daalt lichtjes, tot 14% of een op zeven.1 De daling doet zich voor in alle regio’s en sectoren, maar is opnieuw het meest uitgesproken bij de jongeren (tot 30 jaar). Meer werkgevers geven het voordeel pas na 1 jaar anciënniteit. Enkel bij de ervaren 60-plussers is er een lichte stijging. Als werknemer heb je meer kans op een bedrijfswagen, als je job verplaatsingen naar klanten vereist; daar kunnen werkgevers moeilijk in snoeien; als werknemer moet je ook vlot tot bij de klant geraken.”
Vijf functies met meeste kans op een bedrijfswagen in 2024:
- Ingenieurs (elektrotechniek)
- Technici op vlak van ICT en databank-en netwerkbeheerders
- Aankoopverantwoordelijken en verkopers
- Financiële specialisten
- Managers.
België in Europese top drie van klachten over de vergroening van het wagenpark
Belgische werkgevers kregen meest klachten over de vergroening van het wagenpark (samen met de UK en Ierland): maar liefst een op drie Belgische werkgevers (30%) krijgt vragen of klachten. Daarvan kreeg zelfs zes procent veel klachten.
“Waarover de klachten precies gaan, halen we niet uit deze studie, maar uit contacten met klanten-werkgevers” constateert SD Worx dat dit heel breed gaat. “Werkgevers kunnen hiermee aan de slag gaan om hun policy te verfijnen”, besluit Veerle Michiels van SD Worx.
Klachten gaan onder meer over:
- onbeschikbaarheid van het type wagen,
- de levertermijn,
- de verhoogde belastingen op het privégebruik,
- de onduidelijkheid rond het Voordeel van Alle Aard bij levering,
- een kleinere of lagere klasse van de wagen omwille van de kostprijs,
- de manier waarop de werkgever al dan niet tussenkomt in laadpalen en de kost voor het thuisladen, en hoe ze hierop belast zullen worden
Bron: SD Worx