NL | FR | LU
Peoplesphere

Werknemers verwachten in 2025 immers meer duidelijkheid over hun groeipad.

Promotiebeleid is meer dan een formaliteit; het bepaalt hoe werknemers hun toekomst binnen de organisatie zien en hoe werkgevers talent behouden. Toch toont de recente salarisenquête van Robert Walters aan dat heel wat werkgevers tekortschieten.Özlem Simsek, Managing Director, licht toe waarom een krachtig promotiebeleid cruciaal is, wat werknemers echt willen, en hoe werkgevers hierop kunnen inspelen om waardevol talent te behouden.

Werknemers willen duidelijkheid

De enquête toont aan dat onvoldoende groei- en leermogelijkheden de belangrijkste reden zijn voor werknemers om van job te veranderen (50%). Dit maakt duidelijk dat carrièreontwikkeling bovenaan het verlanglijstje staat. Toch zegt slechts 10% van de bevraagde werknemers dat hun werkgever een goed gedefinieerd promotiepad biedt. Een aanzienlijk deel vindt het pad eerder vaag (33%) of zelfs onduidelijk (45%).

“Een gebrek aan een helder groeipad creëert onzekerheid en frustratie bij werknemers. Het is zorgwekkend dat zo weinig organisaties hierop inspelen, terwijl duidelijke carrièreperspectieven een essentieel onderdeel zijn van retentie. Als werknemers niet weten waar ze aan toe zijn, zullen ze elders kansen zoeken die wél aansluiten bij hun ambities.”

Verwachtingen

Uit de resultaten van de enquête blijkt dat maar liefst twee derden van de werknemers hoopt om gepromoveerd te worden binnen de komende twee jaar.

Bij een promotie verwachten werknemers vooral een aanzienlijke loonsverhoging (54%). Ook meer uitdagende verantwoordelijkheden (26%) en een grotere beslissingsbevoegdheid (10%) staan op het verlanglijstje. Slechts een klein percentage denkt in de eerste plaats aan een titelverandering (4%) of aan bijkomende voordelen (5%).

“Die verwachtingen worden in de praktijk niet altijd ingelost: bijna 40% van de werknemers heeft het gevoel ooit overgeslagen te zijn voor een promotie die ze wel verdienden. Dit voedt frustraties en is een mogelijke drijfveer voor een job switch,” waarschuwt Özlem.

Wat zijn werkgevers van plan in 2025?

Van de bevraagde werkgevers geeft 41% aan cruciale medewerkers te hebben verloren in het afgelopen jaar omdat ze elders betere groeikansen kregen. Velen begrijpen dan ook het belang van een krachtig promotiebeleid als retentiestrategie: 36% noemt duidelijke carrièreprogressie als hun meest effectieve wapen om personeel te behouden. Toch blijkt uit dezelfde enquête dat slechts 24% van de organisaties regelmatig promoties of functieverhogingen aanbiedt om goede prestaties van werknemers te belonen.

“De resultaten van deze enquête schetsen een duidelijke discrepantie: werknemers verwachten meer duidelijkheid en groeikansen, terwijl veel werkgevers daar nog niet aan kunnen voldoen. We verwachten in 2025 veel beweging op de arbeidsmarkt: maar liefst 57% van werknemers is van plan om het komende jaar van job te veranderen. Een gebrek aan transparantie rond promoties kan de verloopcijfers nog verder de hoogte injagen.”

De kloof dichten

“Werknemers in 2025 willen vooruitgang; niet alleen in hun salaris, maar ook in hun professionele groei. Werkgevers die zich richten op duidelijke carrièrepaden en competitieve verloning, hebben een streepje voor in de strijd om talent. Transparantie en dialoog worden daarbij de sleutelwoorden om de kloof tussen verwachtingen en realiteit te dichten,” besluit Özlem.

Bron: Robert Walters

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.