Voorlopig is het nog uitkijken naar de impact van COVID-19 op de economie in de EU en op wereldvlak, maar dat de consument zich anders gedraagt in deze lockdown, is een glashelder feit. Boston Consulting Group (BCG) deed onderzoek bij 7.500 consumenten in Italië, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk en stelde vast dat de lockdown heel wat verliezers maar ook een aantal winnaars kent.
Onzekere tijden zet mensen aan tot hamstergedrag, ook wat betreft de spaarcenten. Meer dan 20% van de respondenten geeft aan om meer te gaan sparen. Dit gaat gepaard met een drastische daling van de uitgaven.
Door de strenge lockdown-maatregelen geven 79% van de Italianen aan dat ze minder uitgeven aan de dagdagelijkse winkelaankopen. In Frankrijk is dat 49% en in het Verenigd Koninkrijk, waar de maatregelen tussen 13 en 16 maart nog minder streng waren, zal 32% besparen op de dagdagelijkse winkelaankopen in de volgende maand. Het uitgavenpatroon met betrekking tot horeca, restaurantbezoeken en reizen zakt compleet in elkaar. Meer dan 90% van de Italianen geeft aan hieraan minder uit te gaan geven.
Maar ook in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk ziet men gelijkaardig consumentengedrag al naargelang de verspreiding van COVID-19 en de strengheid van de genomen maatregelen.
BCG onderzocht in welke sectoren meer dan 20% van de consumenten in de volgende maand meer of minder plannen om uit te geven. De grootste verliezer is de luxe- en modesector. In sommige regio’s geven meer dan 40% van de consumenten aan om te besparen op luxe-en modeartikelen. Maar ook publiek transport, alcohol, tabak en speelgoed delen in de klappen. Mobiele electronica en cosmetica worden beduidend meer gespaard en als het gaat over persoonlijke verzorgingsproducten en medische ingrepen zien we eerder een beperkte tot geen invloed van de crisis.
Wie zijn dan de winnaars van deze gezondheidscrisis? COVID-19 zet heel wat mensen aan om gezonder te eten en te leven want meer dan 25% van de respondenten geeft aan meer te willen uitgeven aan verse en biologische voeding. Ook de producenten van vitaminen en supplementen en de preventieve gezondheidszorg mogen zich aan extra omzet verwachten. Daarnaast is de lockdown duidelijk een goede zaak voor onze huisdieren want ook daar geeft men aan om meer te willen gaan uitgeven. Zoals we al eerder konden vaststellen in onderzoek, doet een crisis mensen nadenken over hun loopbaan en de persoonlijke ontwikkeling. Heel wat respondenten geven daarom aan om meer uit te geven aan opleidingen, cursussen en onderwijs.
Dat de digitale spelers een voordeel halen uit de lockdown mag niet als een verrassing komen. Maar uit het onderzoek van BCG bij de Italiaanse respondenten in volledige lockdown zien we duidelijk een verschuiving in het uitgavepatroon naar grote spelers zoals Amazon. De lockdown drijft duidelijk de consument naar digitale kanalen.
Bron: BCG