Hoewel de communicatie tussen kandidaten en rekruteerders steeds sneller gaat op het ritme van de sociale media, blijft het klassieke cv het belangrijkste communicatiemiddel doorheen het volledige aanwervingsproces. Het moet bij de eerste aanblik de aandacht trekken van de rekruteerder of dienen als leidraad tijdens een sollicitatiegesprek. Maar een goed cv opstellen is geen sinecure. Meer dan één kandidaat op drie vindt het opstellen van een cv moeilijk, zowel wat inhoud als wat de vormgeving betreft.
In de eerste plaats is één kandidaat op vijf van mening dat zijn cv niet aantrekkelijk genoeg is om de aandacht van de rekruteerder te trekken en één op twee kandidaten wil er verbeteringen aan aanbrengen. Daarom lanceert Manpower vandaag een nieuwe gratis online dienst: de cv-template (cvtemplate.be).
Deze nieuwe service is online beschikbaar en is gericht tot iedereen, zonder enige verplichting om te solliciteren of te reageren op een jobaanbieding van de HR-specialist. Marc Vandeleene, PR & Communication Manager van ManpowerGroup legt uit: “De lancering van deze nieuwe service beantwoordt twee doelen. Enerzijds willen we elke persoon helpen om te slagen in zijn zoektocht naar werk. En we weten dat een professioneel cv het vertrouwen en de kansen van de kandidaat een stevige boost geeft tijdens het aanwervingsproces. Anderzijds willen we de ervaring van de kandidaat verbeteren door voortdurend nieuwe diensten aan te bieden. Dankzij onze cv-wizard zal de kandidaat tijd kunnen winnen en snel een aantrekkelijk cv kunnen opstellen dat beantwoordt aan de moderne vereisten van de rekruteerders.”
Een cv opstellen wordt als iets moeilijks ervaren
Volgens de enquête van Manpower bij meer dan 500 werkzoekenden wordt het opstellen van een cv als iets moeilijk beschouwd, zowel wat de vormgeving als wat de inhoud betreft. Bijna één kandidaat op twee (49%) is bij het opstellen van zijn cv begonnen met een wit blad, terwijl 18% van de kandidaten inspiratie gehaald heeft uit een model dat door een persoon in zijn entourage werd doorgestuurd, en 17% van de kandidaten heeft een model gedownload van het internet. Iets minder dan één kandidaat op 10 (7%) heeft aan iemand gevraagd om de lay-out voor zijn rekening te nemen. 67% van de werkzoekenden is van mening dat ze een goed beeld hebben van welke rubrieken een cv moet bevatten. 41% van hen heeft echter moeilijkheden ondervonden bij de vormgeving van het cv. In de eerste plaats is bijna één werkzoekende op vijf (19%) niet tevreden over het eindresultaat, en vindt hij zijn cv niet aantrekkelijk genoeg om de aandacht van een werkgever te trekken, terwijl 56% van de werkzoekenden verbeteringen wilt aanbrengen aan zijn cv.
3 versies om te personaliseren
De nieuwe service van Manpower is bedoeld om komaf te maken met deze bezorgdheden. De kandidaat kan met deze gebruiksvriendelijke tool zijn cv aanmaken door de lay-out en de kleur te personaliseren. Hij moet gewoon de voorziene velden invullen. Deze velden bevatten de klassieke rubrieken van een cv: persoonsgegevens, opleiding of beroepservaring, en interessevelden. “Een specifieke plaats werd gegeven aan de technische competenties en de persoonlijke kwaliteiten – de fameuze soft skills (teamwerk, initiatief, enz.), en aan de talenkennis. Vandaag staan de technische competenties onder druk, door de razendsnelle ontwikkeling van de technologische innovaties. De keuze van een rekruteerder is altijd gebaseerd op de persoonlijkheid, en de kandidaat zal moeten aantonen dat hij zich steeds kan aanpassen aan een omgeving die voortdurend evolueert.” voegt Marc Vandeleene er nog aan toe.
Verschillende studies hebben aangetoond dat rekruteerders tijdens de selectiefase snel over elk cv gaan. 6 tot 10 seconden per cv volgens een Amerikaanse studie, en 30 seconden tot één minuut volgens een andere enquête in Frankrijk. “Het exacte resultaat doet er niet toe. Wat zeker is, is dat de tijd die voorhanden is om de aandacht van de werkgever te trekken, bijzonder beperkt is. Vandaar het belang van een treffend cv,” benadrukt Marc Vandeleene.