Drie jaar geleden lanceerde het Brugse bedrijf Kokoro digitale gezondheidsmunten, bedoeld om werknemers op een laagdrempelige manier aan te zetten tot meer beweging. Dat initiatief sloeg meteen aan: tientallen organisaties en duizenden medewerkers stapten in. Vandaag zet Kokoro een volgende stap, onder de nieuwe naam BNFit (lees: BeneFit) en met een nieuwe app met een nog ruimer aanbod.
“We maken het voor bedrijven nog eenvoudiger om een duurzaam welzijnsbeleid uit te bouwen”, zegt Tim De Vilder, oprichter van Kokoro. Drie jaar geleden introduceerde Kokoro digitale gezondheidsmunten met één duidelijke missie: mensen op een positieve manier in beweging krijgen, zowel fysiek als mentaal, privé als professioneel. “De Belgische Fitcoins bleken een ideaal middel om werknemers duurzaam te motiveren tot gezonde gewoontes. De kracht zit in de eenvoud en de inclusiviteit: het spreekt niet alleen sportievelingen aan, maar ook mensen die uit zichzelf minder geneigd zijn om te sporten, waardoor je een echte gedragsverandering kunt realiseren in je organisatie.”
Beproefde aanpak wordt meetbaar
Steeds meer bedrijven en organisaties zijn overtuigd van de meerwaarde. De digitale gezondheidsmunten zijn uitgegroeid tot een brede beweging met meer dan 6000 actieve gebruikers. “Organisaties zijn niet zozeer op zoek naar losse welzijnsacties, maar naar een onderbouwde en motiverende aanpak. Daarom was het tijd voor een volgende stap, met hetzelfde basisprincipe van de digitale munten, maar met meer inzicht in de data over de activiteit en de evolutie in het bewegen. Die gegevens zijn voor organisaties die hun welzijnsbeleid willen bijsturen bijzonder waardevol.”
De grootste vernieuwing zit in de app, die volledig van nul werd heropgebouwd. “Die is een stuk intuïtiever geworden en koppelt nu ook moeiteloos met bestaande wearables. Daarnaast wordt het voor gebruikers nog eenvoudiger om doelstellingen in te geven, alleen of in groep”, vertelt De Vilder. Bedrijven kunnen daarbij zelf bepalen welke acties ze belonen en hoe. “Tegelijk gaan we bedrijven ook ondersteunen bij het opmaken van een jaarplan en helpen bij de interne communicatie, zodat het verhaal een nog groter succes wordt.”
App met een missie
“Initiatieven zoals dit kunnen wij alleen maar aanmoedigen”, zegt Tine Adriaensen, Innovatie- en Implementatiemanager bij IDEWE, de grootste externe dienst voor preventie en bescherming op het werk en trotse partner van Kokoro. “Als werkgever heb je weinig controle over de levensstijl van je werknemers. Maar je kan wél gezondere keuzes stimuleren. Een gezondere werkomgeving creëer je in de eerste plaats door het opzetten van een holistisch preventiebeleid, en daar past BNFit perfect in. Deze investering – zeker in combinatie met een doordacht re-integratiebeleid – verdient zich terug in verlaagd verzuim.”
Tijdens een sportsessie op het hoofdkantoor van IDEWE in Leuven werd de nieuwe app officieel voorgesteld. IDEWE gaat de app voortaan niet alleen zelf gebruiken, maar gaat het ook opnemen in het aanbod naar hun klanten. Op die manier hoopt Kokoro nog meer organisaties te bereiken en mensen aan het bewegen krijgen. “Onze ambitie blijft onveranderd”, besluit Tim De Vilder. “Tegen 2030 willen we één miljoen fitte en gezonde mensen inspireren, zodat ze zowel thuis als op het werk fysiek en mentaal sterk staan.”