De Week van de Mobiliteit zet elk jaar duizenden mensen aan tot duurzamer verplaatsingsgedrag. Toch blijft het voor veel bedrijven een uitdaging om structureel werk te maken van veilige, duurzame mobiliteit. Daarom lanceert VIAS vandaag het Certified Membership: een nieuw traject dat bedrijven niet alleen inhoudelijke ondersteuning biedt, maar hen ook zichtbaar erkent voor hun engagement.
“Veel bedrijven willen inzetten op veilige en duurzame mobiliteit, maar missen houvast of geloofwaardige erkenning,” zegt Dries Janssens, Director Evaluation & Coaching bij VIAS. “Met het VIAS Certified label bieden we hen objectieve begeleiding én zichtbaarheid.”
Een kwaliteitslabel met inhoud
Het VIAS Certified Membership is het eerste kwaliteitslabel in België dat veilige en duurzame mobiliteit koppelt aan maatschappelijke erkenning, begeleiding en impactvolle communicatie.
“Echte verandering vraagt om meer dan een actie tijdens de mobiliteitsweek. Ze vraagt om structurele betrokkenheid,” aldus Karin Genoe, CEO van VIAS.
Via een onafhankelijke audit toetst VIAS hoe bedrijven vandaag presteren rond mobiliteit, veiligheid en duurzaamheid. Bedrijven die slagen, ontvangen het Certified Member Label, een kwaliteitslabel dat inzet en verantwoordelijkheid zichtbaar maakt, voor medewerkers, klanten en stakeholders.
Wat leden mogen verwachten
Het VIAS Certified Membership richt zich tot bedrijven die actief willen bijdragen aan veiligheid en welzijn, en hun maatschappelijke betrokkenheid zichtbaar willen maken. Organisaties die hun reputatie en employer brand willen versterken, vinden in dit label een geloofwaardige hefboom. Daarnaast is het membership bedoeld voor bedrijven die behoefte hebben aan objectieve begeleiding en inhoudelijke expertise rond duurzame en veilige mobiliteit.
Concreet biedt het traject bedrijven erkenning, begeleiding en zichtbaarheid. Na een objectieve audit krijgen leden aanbevelingen op maat om hun beleid te versterken. Ze krijgen toegang tot de expertise van VIAS, maken deel uit van een lerend netwerk én kunnen samen met Vias een campagne uitwerken om hun engagement zichtbaar te maken, intern én extern. Elk traject wordt afgestemd op de context en ambities van het bedrijf.
Eerste leden zijn alvast overtuigd
Twee toonaangevende bedrijven – Carglass en DVV Verzekeringen – zetten als eersten de stap. Ze onderschreven recent het Certified Membership en worden zo structurele partners van VIAS in het versterken van mobiliteitsveiligheid.
Oproep tot engagement
“Veilige en duurzame mobiliteit is geen opdracht van overheden alleen. Bedrijven spelen een sleutelrol,” zegt Karin Genoe. “Met het VIAS Membership willen we hen daarin sterker ondersteunen én erkennen.”
Bron: VIAS