Hoewel AI op de werkvloer voor verdeeldheid zorgt, stellen Belgen zich voorzichtig open voor digitale collega’s. Een derde (34%) staat positief tegenover het idee en 8% is zelfs enthousiast. Dat blijkt uit een rondvraag van iVOX in opdracht van Salesforce bij duizend werkende Belgen. De meeste respondenten verwachten invloed van AI op hun werk, maar geen massaal banenverlies.
Dat Agentic AI nog relatief nieuwe technologie is, verklaart mogelijk deels dat veel Belgen afwachtend zijn. Toch stelt een derde (34%) dat ze beslissingen van AI-agents op de werkplek vandaag al zouden vertrouwen. De overige respondenten van de survey doen dat niet of weten nog niet wat ze precies mogen verwachten. Een kwart geeft aan dat ze AI-agents als digitale collega’s helemaal niet zouden aanvaarden.
Wie dat wel doet, wil de technologie inschakelen voor diverse toepassingen. De meerderheid (39%) wil AI-agents gebruiken als kennisbron die snel antwoorden geeft. Een derde (37%) ziet in AI een virtuele assistent die ondersteuning biedt bij routinetaken en administratie, terwijl 33% de technologie zou inschakelen voor creatief werk. Eén op vijf (21%) gaat een stapje verder en wil AI aanvaarden als data-analist bij het nemen van beslissingen.
Verdeelde meningen over de impact van AI
Over de impact van AI is de verdeeldheid groot. Een kwart (24%) ziet in de technologie een interessante en spannende kans, terwijl nog eens een kwart (27%) het toch eerder een beangstigende ontwikkeling vindt. Veel respondenten zijn nog onbeslist: 24% noemt AI wel een kans, maar weet niet waar die naartoe zal leiden. Het is ook duidelijk dat AI nog niet overal geïntegreerd is in de werkroutine: 23% noemt het een nice-to-have die niet noodzakelijk is voor hun werk, terwijl 11% AI als een onmisbaar hulpmiddel beschouwt.
Ongeveer de helft van de werkende Belgen is het er wel over eens dat AI onze efficiëntie vergroot. Het gaat dan voornamelijk over mannelijke en jonge respondenten in de survey. Een kwart (23%) denkt dat AI een positieve impact heeft op de arbeidsmarkt, terwijl 48% gelooft dat er banen verdwijnen door de technologie. Eén op zes gelooft dat AI ook nieuwe banen gaat creëren.
Toch verwachten de meeste werkende Belgen dat de invloed van AI-agents beperkt zal blijven. Drie op tien denken dat agents geen impact zullen hebben op hun werk. Nog eens 37% stelt dat AI bepaalde taken zal overnemen, maar dat ze zelf wel de controle gaan behouden. Zo’n 15% verwacht dat de inhoud van hun job grondig gaat veranderen, terwijl slechts een minderheid (4%) vreest dat hun job overbodig wordt door AI-agents. De rest van de bevraagden (16%) heeft er geen idee van waar de evolutie van AI-agents naartoe gaat.
Vertrouwen en duidelijke richtlijnen zijn essentieel
Hoe dan ook biedt die open houding mogelijkheden voor de volgende stap in de adoptie van AI. Steeds meer werknemers zien AI als een versterking van hun eigen skills en niet als bedreiging. Toch zijn we er nog niet: uit de studie blijkt dat het vertrouwen en het geloof in het potentieel van AI bij mannen doorgaans iets hoger ligt dan bij vrouwen. Ook jongere werknemers klinken enigszins positiever dan oudere generaties. Op termijn moeten alle medewerkers dankzij agents de skills, rollen en kansen krijgen om succesvol te zijn.
De menselijke factor is daarbij essentieel. In de survey denkt slechts een derde (34%) dat AI problemen beter kan oplossen dan mensen. Zeker bij het nemen van beslissingen, het bedenken van creatieve oplossingen en het behouden van menselijk contact is de werknemer niet te vervangen door AI.
“De toekomst van werk bestaat uit hybride teams met menselijke medewerkers en AI-agents. Ons onderzoek maakt duidelijk dat meer en meer werknemers bereid zijn om zo’n digitale collega te aanvaarden. Het succes van AI op de werkvloer zal dan ook voor een groot stuk afhangen van vertrouwen”, zegt Gianni Cooreman, Senior Director Solution Engineering bij Salesforce Benelux. “Er zijn duidelijke regels nodig en bedrijven moeten het vermogen kweken om mens en technologie op een gebalanceerde manier te laten samenwerken. Uiteindelijk zal die samenwerking de weg vrijmaken voor nieuwe omzetstromen en nieuwe manieren van werken die tot voor kort nog ondenkbaar waren. In de komende jaren zal ieder bedrijf evolueren naar een Agentic Enterprise, een organisatie waarin mensen en agents elkaar voortdurend versterken.”
Bron: de rondvraag werd uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Salesforce. Tussen 18 en 24 september 2025 namen duizend werkende Belgen deel aan de survey. De respondenten zijn representatief op taal, geslacht en leeftijd. De studie richtte zich op de perceptie van AI en AI-agents op de werkvloer; de resultaten geven weer hoe de werkende bevolking denkt over de rol van AI in hun werk en welke kansen en uitdagingen zij daarbij zien.

Catégorie:
Tags: 

