NL | FR | LU
Peoplesphere

Van datingapps naar werkvloer: sollicitanten en recruiters ghosten!

Ghosting, of schimmen, het plotseling verbreken van contact zonder uitleg, is niet langer alleen toegekend aan de datingwereld, maar komt nu ook voor op de werkvloer: meer dan 1 op de 3 Belgische sollicitanten (33%) geeft aan ooit een potentiële werkgever te hebben geghost tijdens het sollicitatieproces. Ook recruiters ghosten: bijna 1 op de 10 kandidaten geeft aan zelden of nooit feedback te ontvangen.

​Ghosting door sollicitanten legt gedragsveranderingen bloot

​Het onderzoek van Bright Plus toont aan dat ghosting vooral voorkomt bij jongere sollicitanten. Bij werkzoekenden jonger dan 34 jaar heeft bijna de helft (49,5%) al eens een potentiële werkgever geghost, terwijl 21,4% zelfs aangeeft dit al meerdere keren te hebben gedaan. Bij sollicitanten tussen de 35 en 49 jaar heeft 28,3% al eens geghost, en bij 50-plussers daalt dit tot 21,3%.

​Volgens Linda Cappelle, CEO van Bright Plus: “Het is niet verrassend dat communicatietrends uit de privésfeer, zoals ghosting, ook hun weg vinden naar de professionele context. Dat brengt extra uitdagingen met zich mee voor werkgevers en dwingt ons als hr-partner om drempels te verlagen en de communicatie te vereenvoudigen. Traditionele kanalen zoals e-mail en telefoongesprekken werken steeds minder goed, waardoor we ons moeten aanpassen om dichter bij de leefwereld van jonge kandidaten te staan. Daarnaast geeft 24% van de respondenten die ooit al ghostte aan dat de duurtijd van het proces een belangrijke factor is. Het is dus van groot belang voor bedrijven om kritisch te kijken naar hun rekruteringsproces. Maar vooral: zorg ervoor dat je transparant bent over het proces en de next steps. Kandidaten die denken dat ze de laatste ronde hebben gehaald en plots te horen krijgen dat er nog een ronde volgt, die ben je vaak kwijt.”

​Ook werkgevers ghosten sollicitanten

​Niet alleen sollicitanten, maar ook werkgevers maken zich schuldig aan ghosting. Meer dan 1 op de 10 Belgische kandidaten geeft aan zelden of nooit feedback te ontvangen na een sollicitatie. Dit probleem is nog meer aanwezig bij 50-plussers: hier meldt maar liefst 21% dat zij nauwelijks of nooit feedback krijgen na het sollicitatieproces.

​Linda Cappelle licht toe: “De tijdsdruk waarmee recruiters te maken hebben in deze war for talent, is een realiteit. Desondanks is het belangrijk te erkennen dat de verwachtingen van sollicitanten veranderen. Een positieve ‘candidate experience’ is steeds belangrijker, en dit wordt mede bepaald door de mate van transparantie en feedback gedurende het sollicitatieproces. Bedrijven die hierin investeren, plukken daar de vruchten van in hun employer branding en het aantrekken van talent op een duurzame manier. Ook al komt de sollicitant niet in aanmerking voor de vacature, toch heeft iedereen er baat bij dat de kandidaat met een goed gevoel naar buiten gaat. Zorg er dus ook voor dat je de candidate experience consequent doortrekt. De inspanning moet tweerichtingsverkeer zijn”.

​AI verandert solliciteren drastisch

​Naast ghosting speelt ook de opkomst van AI een belangrijke rol in de transformatie van het sollicitatielandschap. Meer dan de helft van de werkzoekenden gebruikt AI-tools tijdens hun sollicitatieproces. Zo laat 57% AI hun motivatiebrieven schrijven, terwijl 53% deze laat nalezen. Daarnaast gebruikt 36% AI om zich voor te bereiden op sollicitatiegesprekken en zet 25% zelfs AI in om vacatures te vinden.

​”AI maakt solliciteren toegankelijker en efficiënter, waardoor kandidaten veel gemakkelijker op meerdere vacatures kunnen reageren,” zegt Linda Cappelle. “Het verlaagt de drempel om te solliciteren. Dat heeft zijn voordelen, maar dat is ergens ook een uitdaging, want persoonlijk contact blijft cruciaal om te begrijpen wie echt geschikt is voor een specifieke functie. Na meer dan 30 jaar ervaring in het rekruteringslandschap zijn wij er nog meer van overtuigd: het menselijk element is én blijft de sleutel.”

 

Bron: het onderzoek werd uitgevoerd via een online survey bij het iVOX research panel en het kandidatenbestand van Bright Plus. Het veldwerk vond plaats van 8 september 2025 tot 24 september 2025. In totaal namen 1104 respondenten deel aan het onderzoek. De maximale foutenmarge bij deze steekproef bedraagt 3,02% met een betrouwbaarheid van 95%.

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.