Bijna de helft van alle Belgische werknemers (47%) houdt continu een oog op nieuwe en interessante jobaanbiedingen in zijn vakgebied. 85% is actief op zoek naar een nieuwe baan of staat ervoor open. Voor werkgevers is de kans dat hun werknemers aan een andere job denken dus aanzienlijk, iets waar zij zich niet altijd van bewust zijn. Slechts 38% van hen denkt namelijk dat werknemers op continue basis om zich heen kijken.
Dat blijkt uit onderzoek van Indeed in samenwerking met het onderzoeksbureau Censuswide naar het werven van talent.
Een op de drie werknemers (32%) geeft aan direct op zoek te gaan naar een nieuwe job zodra hij ontmoedigd of ontevreden geraakt over zijn bestaande werksituatie. Vier op de tien ondervraagden (39%) zeggen momenteel actief uit te kijken naar een nieuwe job. 46% kijkt momenteel niet actief uit naar een nieuwe job, maar staat wel open voor aanbiedingen.
Uit het onderzoek blijkt verder dat headhunters en recruiters slechts 16% van de personen die ze benaderen, kunnen interesseren voor een jobaanbieding. “Dat werknemers hun ogen open houden voor jobaanbiedingen, betekent dus niet dat headhunters en recruiters op hun handen kunnen gaan zitten”, aldus Sara Cauwenbergh, Recruitment Evangelist Benelux bij Indeed. 45% denkt bovendien succesvoller te zullen zijn in een job die ze zelf vonden en op solliciteerden, dan in een job die door een recruiter werd gepresenteerd. Hieruit kun je opmaken dat Belgische werknemers weliswaar actief om zich heen kijken, maar niet zomaar elke aanbieding accepteren. Daarnaast tonen deze cijfers ook aan dat werkgevers het belang van retentie niet mogen onderschatten.
Online notificaties
Om jobaanbiedingen in de gaten te houden, zijn notificaties van jobsites die werknemers automatisch op de hoogte houden als er nieuwe jobs worden geplaatst het populairst. Maar liefst 57% van de werknemers maakt hier gebruik van. Nog eens 51% geeft aan ook actief te zoeken op jobsites, carrièrepagina’s van bedrijven of via zoekmachines zoals Indeed. En 39% accepteerde de hulp van een recruiter.
Eenmaal een jobvoorstel aanvaard wordt, stopt het zoeken naar een nieuwe job daar niet. Sterker nog, de zoektocht naar jobs stopt nooit. 51% meldt zich opnieuw aan voor job alerts, 65% van de pas aangenomen mensen kijkt in de eerste drie maanden van zijn job al opnieuw naar vacatures.
Evaluatie rekruteringstools
Indeed vroeg de werkgevers hoe zij de source of hire achterhalen, oftewel: hoe de kandidaat bij het bedrijf terechtgekomen is. De meest gebruikelijke manier om dit te weten te komen, is door deze vraag letterlijk te stellen tijdens het sollicitatiegesprek. Andere populaire manieren zijn om dit te vragen met behulp van een survey tijdens het onboarding-proces en via een geautomatiseerd trackingssysteem.
Daarnaast werd de werkgevers gevraagd hoe ze meten of hun rekruteringstools, zoals de eigen carrièrewebsite, goed werken. Evaluatie gebeurt het meeste op basis van de ervaring en successen uit het verleden (65% doet dit), aanbevelingen uit de sector (eveneens 65%) en de feedback van de betreffende manager die een nieuwe medewerker zoekt (61%). 62% van de ondervraagde werkgevers evalueert wekelijks, 23 % doet dit maandelijks. Slechts 3% evalueert nooit.
Wat doen de werkgevers vervolgens met de informatie die deze evaluaties hen opleveren? 73% bepaalt op basis hiervan de beste source of hire. 72% gebruikt de informatie bij het plannen en het doen van voorspellingen. Nog eens 47% neemt de feedback mee bij het budgetteren.
Bron : Indeed – Over het onderzoek: het werd uitgevoerd door Decipher/FocusVision in opdracht van Indeed en werd in België gedaan onder 500 werknemers en 500 werkgevers.