Vandaag de dag is het onmiskenbaar dat kandidaten en medewerkers zich persoonlijk verbonden willen voelen met het bedrijf waarvoor ze werken. De waarden die bedrijven uitdragen worden dus essentieel om de beste talenten aan te trekken. Als een medewerker de waarden van zijn bedrijf deelt en enthousiast is over zijn werk, wordt hij een echte ambassadeur voor zijn bedrijf. Volgens een recente studie van Michael Page Recruitment Office gebruikt 36% van de bedrijven hun werknemers om nieuw talent te werven.
In de afgelopen jaren zijn de trends op het gebied van werving en selectie aanzienlijk veranderd. Waar voorheen werkstabiliteit en salaris de belangrijkste selectiecriteria waren voor potentiële kandidaten, willen ze nu hun rol in het bedrijf begrijpen en zich persoonlijk in hun werk kunnen ontplooien. “Als een medewerker succesvol is op het werk, zal hij of zij zijn of haar enthousiasme delen met vrienden en in zijn of haar professionele netwerk. Deze aanpak leidt tot echte rekrutering”, legt Grégory Renardy, Executive Director van Michael Page, uit.
Mensen streven naar zinvolle relaties en projecten in hun leven, en dit trekt zich door tot in de professionele wereld. De verhouding recruiter-kandidaat is veranderd omdat de machtsverhoudingen bijna omgekeerd zijn. “Vandaag de dag jagen bedrijven op talent, terwijl kandidaten voorheen moesten vechten om de baan te vinden die het best bij hen paste. Goede kandidaten kunnen nu kiezen bij welke bedrijven ze willen werken en verwachten iets anders van hun werk en carrière dan in het verleden. Ze willen een sterke persoonlijke band voelen met het bedrijf waarvoor ze werken.” verklaart Grégory Renardy.
Kandidaten en medewerkers hechten nu veel meer belang aan de waarden die het bedrijf uitdraagt. Ze willen de impact van hun bedrijf op de lokale gemeenschap, de wereld en de toekomst begrijpen. Ecologische -en liefdadigheidswaarden worden steeds belangrijker. Menselijke waarden spelen ook een belangrijke rol: zowel de waarden die betrekking hebben op werknemers als die van het management (samenwerking, persoonlijke ondersteuning, erkenning, vrijheid in besluitvorming, enz.) Bedrijven die wereldwijd bekend staan om hun sociale impact zullen nooit problemen hebben om talent aan te trekken omdat ze op natuurlijke wijze kandidaten aantrekken, en dit vanwege hun missie. Daarom is het voor bedrijven en startende ondernemingen van cruciaal belang om goed te communiceren over hun waarden en CSR-beleid.
“Niet alle werkgevers communiceren over de waarden die hen definiëren”, aldus Grégory Renardy. “Maar degenen die het wel doen, trekken het talent aan dat ze nodig hebben om effectiever en systematischer vooruit te komen… Als er een klik is tussen het bedrijf en de werknemer, zullen de kansen op groei op lange termijn sowieso beter zijn.”
Tegenwoordig zijn sociale media het belangrijkste kanaal voor de verspreiding van waarden. De verspreiding van video’s die gaan over de waarden van het bedrijf zijn een voorbeeld. Deze toenemende nadruk op waarden leidt tot de creatie van nieuwe functies binnen een bedrijf. Er zijn bijvoorbeeld mensen die enkel verantwoordelijk zijn voor de identificatie van waarden, de implementatie ervan binnen de onderneming en de interne en externe communicatie.
Medewerkers zijn de beste ambassadeurs van hun bedrijf
Het fenomeen werknemer-ambassadeur ondergaat een ware transformatie. De talentenoorlog en de explosieve groei van de sociale netwerken hebben dit concept zelfs nog versterkt. Het gebruik van sociale netwerken zijn een belangrijke factor, omdat die het snelste en meest directe communicatiekanaal zijn tussen een medewerker en zijn of haar netwerk van kennissen.
Als een medewerker gelooft in de waarden van zijn bedrijf en enthousiast is over zijn werk, wordt hij een echte ambassadeur voor zijn bedrijf. “Werknemers die trots zijn op hun werkplek worden de beste recruiters van het bedrijf. Ze zullen hun enthousiasme delen met hun vrienden en in hun professionele netwerk, wat een unieke rekrutering mogelijk maakt”, zegt Grégory Renardy. “Het biedt ook toegang tot relevantere kandidaten en de juiste persoonlijkheid voor het team en het bedrijf, omdat de aanbevelingen vaak persoonlijk zijn. Dit is een sterke garantie voor de kwaliteit van de kandidaat.”
Volgens een recente studie van Michael Page gebruikt 36% van de bedrijven deze methode om hun leidinggevenden aan te trekken, zodat ze sneller de best beschikbare profielen kunnen vinden. Door werknemers als ambassadeurs in te zetten, kunnen werkgevers tijdens het rekruteringsproces open gesprekken creëren, waardoor de kandidaat de kans krijgt om het team te begrijpen. Sociale netwerken zijn het belangrijkste middel om werknemers te werven.
Aan de andere kant kan een medewerker-ambassadeur een goede feedback zijn voor leidinggevenden over wat goed en minder goed werkt in het bedrijf. Dit leidt ertoe dat steeds meer bedrijven rekening houden met de feedback van hun werknemers om hun tevredenheid, betrokkenheid en inzet beter te begrijpen. Het management van vandaag is collaboratief. Wij merken op dat bedrijven niet aarzelen om hun werknemers te raadplegen om bepaalde waarden te corrigeren en mogelijke problemen te voorkomen. De communicatie tussen werkgever en werknemer is daardoor aanzienlijk verbeterd, waardoor iedereen meer betrokken is bij de langetermijnontwikkeling van een bedrijf.
“Het feit dat de kandidaat een kennis van een medewerker is, betekent niet dat hij of zij een stapje voor heeft. De recruiter hecht steeds meer belang aan soft skills (emotionele intelligentie, aanpassingsvermogen en integratie) en ook het bedrijf moet zich vandaag de dag verkopen aan de kandidaat. Wat zeker is, is dat het sollicitatiegesprek essentieel zal blijven voor de aanwerving van de toekomst.” besluit Grégory Renardy, Executive Director van Michael Page.