Kluwer Opleidingen voerde in juni 2014 een onderzoek uit naar hoe professionals social media inzetten binnen hun werkomgeving. Aan het onderzoek, uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau iVOX, namen 3.312 professionals (bedienden en overheidspersoneel) deel.
LinkedIn op kop, Twitter blijft achter
38% van de bevraagden geeft aan social media in te zetten voor zijn of haar werk. Gevraagd naar de toepassingsgebieden antwoordt 93% social media voornamelijk te gebruiken om te netwerken. De tweede en derde plaats springen meer in het oog: meer dan 80% van de professionals gebruikt social media om informatie in te winnen en up-to-date te blijven. Daarnaast wordt ook voor het aantrekken van nieuwe medewerkers social media volop ingezet (47%). Van de HR-respondenten zegt 36% social media niet te gebruiken voor rekrutering.
Voor al deze activiteiten gaat veruit de grootste voorkeur uit naar LinkedIn (83% gebruikt het voor het werk). Twitter hinkt achterop: slechts 31% doet er een beroep op. Ook de bedrijfseigen kanalen, zoals Yammer of Chatter, worden slechts door 28% gebruikt.
Trending topic: social learning
Eén op de vijf respondenten zegt een voorkeur te hebben voor social media, blogs en fora om professioneel up-to-date te blijven. Wellicht speelt ook de opmars van leren via smartphone en tablet een belangrijke rol in de populariteit van social learning. Vooral in het weekend en ’s avonds worden beide toestellen massaal ingezet om bij te blijven.
Sommige bedrijven zijn zich goed bewust van de populariteit van social media: waar in 2013 nog maar 7,5% van de bedrijven leren via social media aanbood, is dat anno 2014 al 16%. Andere werkgevers volgen de trend niet. Meer dan een op de vijf respondenten (22%) stelt namelijk geen toegang te hebben tot social media op het werk.
En dat is een jammere zaak, stelt Miek Wouters, learning consultant bij Kluwer Opleidingen. “Uit de resultaten van de enquête blijkt duidelijk dat professionals die social media inzetten voor hun werk vaak ook de meest gedreven medewerkers zijn. Ze volgen veel opleiding, hebben ambitie, werken vaker overuren en zien zichzelf en hun bedrijf als succesvol. Hen de toegang tot social media ontzeggen kan een averechts effect hebben.”