Te vaak is de relatie tussen een arbeidsarts en een werknemer nog eenrichtingsverkeer. De arbeidsarts komt langs op vaste momenten, bijvoorbeeld wanneer het tijd is voor de vaste gezondheidscheck. Maar als werknemer kan je je arbeidsarts ook zélf contacteren als je problemen hebt op het werk. In bedrijven met een eigen preventiedienst is dat eenvoudiger dan in bedrijven die met een externe preventiedienst samenwerken. Heel wat werknemers weten niet precies wie hun externe arbeidsarts is en durven daar niet altijd naar te vragen.
Wie een externe arbeidsarts heeft op het werk, vindt zijn of haar contactgegevens vanaf nu ook terug via www.mijngezondheid.be. Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Maggie De Block: “Op die manier willen we de drempel verlagen om hulp te zoeken bij problemen op het werk.” Andere nieuwigheden op het gezondheidsportaal zijn het medicatieschema voor mensen met een chronische aandoening en de koppeling met het digitale loket van de Christelijke Mutualiteiten en de Neutrale Ziekenfondsen.
Om de drempel voor hen te verlagen, zorgt de overheid nu dat werknemers de naam en de contactgegevens van hun externe arbeidsarts makkelijk online kunnen terugvinden. Co-Prev, de sectororganisatie van de externe diensten voor preventie en bescherming op het werk, werkte daar een digitale toepassing voor uit die nu ook toegankelijk is via het online gezondheidsportaal Mijngezondheid. Naast de arbeidsarts vinden mensen er de gegevens van de preventieadviseur psychosociale aspecten op hun werk.
Geert De Smet, directeur bij Co-Prev: “De arbeidsarts is er om werknemers te helpen. Als werknemer moet je niet wachten tot hij of zij je contacteert, als je een probleem hebt mag je je arbeidsarts ook zelf contacteren. Graag zelfs, want hoe vroeger je problemen aankomt, hoe kleiner de kans dat ze escaleren. Door de naam en de contactgegevens van externe arbeidsartsen online beschikbaar te maken, willen we drempel voor werknemers om hulp te zoeken zoveel mogelijk verlagen.”
Via Mijngezondheid kunnen burgers ook hun dossier bij het ziekenfonds raadplegen, zoals gegevens over terugbetalingen. Leden van de Onafhankelijke Ziekenfondsen, de Socialistische en de Liberale Mutualiteiten konden dat al langer. Nu hebben ook de Christelijke Mutualiteiten en de Neutrale Ziekenfondsen hun digitaal loket gekoppeld aan Mijngezondheid.
Geneesmiddelenbeheer
Derde nieuwigheid is dat mensen die langdurig medicatie moeten nemen, vanaf nu hun medicatieschema terugvinden via het portaal. Vooral voor mensen met een chronische aandoening is dat belangrijk. In het schema vind je terug welke medicatie je wanneer moet nemen, hoelang, in welke dosis, enzovoort.
Vandaag kan zowel de arts die medicatie voorschrijft als de apotheker die de geneesmiddelen aflevert het medicatieschema aanpassen. Op termijn zullen burgers via Mijngezondheid ook zelf hun geneesmiddelendossier kunnen aanvullen.
Bron: Kabinet van Minister van Sociale zaken en Volksgezondheid