Het vertrouwen van sollicitanten is met meer dan 20% gedaald in 2020. In december 2020 had slechts 40% van de werkzoekenden vertrouwen in hun professionele toekomst, terwijl dat in januari 2020 nog 63% was. Sinds de eerste editie van de survey in 2016 is dit percentage nooit onder 50% gezakt. De lockdowns, de tijdelijke werkloosheid en het telewerken zijn de voornaamste redenen voor deze deuk in het vertrouwen van sollicitanten.
Thibaud Adès, Managing Director van PageGroup België, licht toe: “Als gevolg de coronacrisis, de herhaaldelijke lockdowns die daarbij horen en overheidsbeslissingen die de economie onder druk zetten, is het vertrouwen in de werkgelegenheidsvooruitzichten van sollicitanten de afgelopen maanden aanzienlijk verslechterd. Ondanks dat sollicitanten de situatie met pessimisme aanzien, is er positief nieuws vanuit de arbeidsmarkt. Er is een stijging in het aantal gepubliceerde vacatures (+10% in een jaar) en via uitzendbureaus werden in de laatste maanden ook meer mensen aangeworven.”
Volgens het jaarlijkse onderzoek van PageGroup naar het vertrouwen van sollicitanten in hun toekomstperspectieven, is dat vertrouwen tussen januari en december 2020 met 23% gedaald. Als gevolg van de coronacrisis geloven slechts 36% van de sollicitanten in een optimale work-life balans, een daling van 18% ten opzichte van december 2019. Bovendien heeft de huidige economische situatie, onderhevig aan de coronacrisis, de verwachtingen van werkzoekenden veranderd: slechts 38% verwacht na de pandemie een salaris en salarisvoordelen die aan hun verwachtingen voldoen.
Thibaud Adès, algemeen directeur van PageGroup, legt uit: “De gevolgen van de coronacrisis komen in alle aspecten van de samenleving tot uiting. Misschien nog meer bij mensen die op zoek zijn naar werk. Na een jaar van telewerken en tijdelijke werkloosheid heeft de actieve bevolking het moeilijk om haar professionele toekomst rooskleurig in te zien. De laatste keer dat we een soortgelijke daling van het vertrouwen zagen, was in de nasleep van de financiële crisis van 2008. Vandaag gelooft bijna één persoon op twee (44%) niet meer in een bloeiende economische situatie, een stijging met 53% op één jaar tijd. Dat weerspiegelt zich in de somberheid van werkzoekenden die we nu waarnemen. “
Europeanen minder zelfverzekerd dan de rest van de wereld
Met deze 40% is het vertrouwen van de Belgische sollicitanten lager dan het Europees gemiddelde (41,6%). Alleen in de Zuid-Europese landen, zoals Italië (32%) of Spanje (31%), en Frankrijk (36%) hebben sollicitanten nog minder vertrouwen. Met een vertrouwenspercentage van 51% blijft Zweden het land met het meeste vertrouwen in de professionele toekomst – ondanks dat het vertrouwen daar ook een daling gelijkaardig aan die in België kent. Noord-Amerika blijft het meest zelfverzekerd met een gemiddelde van 63%, gevolgd door Azië met bijna 59%.
“Het is niet verrassend om te zien dat werkzoekenden in EU-landen het meeste vertrouwen in hun beroepsvooruitzichten hebben verloren. De Europese economische modellen beschermen hun bevolking beter in geval van een economische crisis, door meer duurzame hulp en talrijke sociale beschermingen aan te bieden. Daar tegenover staat dat er sprake is van een trager heroplevingsvermogen als de economische situatie verbetert, hetgeen resulteert in een traag herstel van het vertrouwen van de bevolking.”
Een trend die niet onoverkomelijk is
Deze daling in vertrouwen is sterk, maar niet onoverkomelijk. Thibaud Adès: “Drie spelers bepalen het herstel van vertrouwen in de beroepsperspectieven van sollicitanten. Regeringen, door de vaccinatiestrategie zo succesvol mogelijk toe te passen om zo snel uit deze crisis te komen. Bedrijfsleiders, door lessen te trekken uit deze crisis over de manier waarop hun bedrijven werken en hoe zij hun personeel aansturen. Ten slotte wervingsbedrijven, zoals PageGroup, die in de frontlinie kunnen werken om de arbeidsmarkt vloeiender te maken door vraag en aanbod efficiënt aan elkaar te koppelen en zo mee te werken aan het herstel van het vertrouwen en de hoop van werkzoekenden.”
Bron: Page Group