Onze bedrijfswagenparken elektrificeren aan een razendsnel tempo, voornamelijk onder impuls van de veranderende fiscaliteit. Maar hierbij wordt soms wat voorbijgegaan aan bedenkingen bij medewerkers, zo stelt consultancybedrijf BDO vast. “Medewerkers hebben vaak nog heel veel vragen over de elektrische mobiliteit. Zoals over laadmogelijkheden aan huis en onderweg en terugbetaling van de energiekosten.”
“Bedrijven zouden best op voorhand hun medewerkers naar hun mening vragen en hen betrekken bij het uitwerken van een mobiliteitsvisie. Op dit moment doen slechts 3 op de 10 dit”, verklaart Geert Volders, Partner BDO Advisory.
Onze Belgische bedrijven zetten stevig in op de evolutie naar een elektrisch wagenpark. Liefst 6 op de 10 investeerden vorig jaar al in elektrische wagens, zo blijkt uit een bevraging van BDO bij bijna 300 bedrijven. Bij de kleinere ondernemingen (minder dan 50 medewerkers) is dit 4 op de 10, bij grote ondernemingen (meer dan 500 medewerkers) is dit bijna 8 op de 10. Dit is onder grote impuls van de fiscaliteit en de maatschappelijke evolutie naar een groenere mobiliteit. “Op zich is dit natuurlijk een positieve evolutie want voor bedrijven is de kost van elektrische wagens over verschillende jaren heen bekeken ( = total cost of ownership ) uiteindelijk lager én ze zijn minder vervuilend voor het milieu in België”, legt BDO partner Maxime Chalot, expert mobiliteit uit.
Veel vragen
Slechts 3 op de 10 bedrijven bevragen hun medewerkers voor ze overschakelen op elektrische bedrijfswagens. Terwijl medewekers vaak met veel vragen zitten (zeven op de tien ondernemingen geeft dat ook aan). “De elektrificatie tegen een snel tempo vergt dan ook een enorme verandering van infrastructuur en mindset, die bedrijven vaak onderschatten”, zo merkt Geert Volders op. “Medewerkers die op een appartement wonen bijvoorbeeld en niet de mogelijkheid hebben om een laadpaal aan huis te hebben, moeten vaak zoeken naar een openbaar laadpunt in de buurt dat mogelijk niet altijd beschikbaar is. Bovendien zijn er ook veel vragen over de verdeling van de energiekosten tussen privé en de wagen. En wat met de voordelen van alle aard? Er is in veel bedrijven dus echt wel een veranderingstraject met een goed stappenplan nodig om alle collega’s mee te krijgen.”
Mobiliteitsbudget
BDO adviseert bedrijven dan ook om een betere analyse te maken van wat de organisatie én de medewerkers willen via het opmaken van een afgestemde mobiliteitsvisie, met ook de juiste sociaal juridische en fiscale omkadering. “Veel bedrijven zijn wat terughoudend om veranderingen door te voeren aan hun bestaande car policy omdat dit medewerkers mogelijk afschrikt. Dat zien we ook in onze enquête: 8 op de 10 bedrijven heeft de car policy niet aangepast ondanks meer telewerk”, aldus Geert Volders. “Als we zien dat er bij 80% van de bedrijven geregeld van thuis gewerkt wordt, is het nochtans voor een deel van de werknemers mogelijk interessanter om te gaan voor een mobiliteitsbudget in plaats van voor een elektrische bedrijfswagen. Zeker voor collega’s die in een stedelijke omgeving wonen met makkelijke toegang tot openbaar vervoer en minder makkelijke toegang tot laadinfrastructuur. Maar je moet dit als bedrijf durven bevragen en hier dan ook rekening mee houden in je keuzes”, aldus Geert Volders. “Het mobiliteitsbudget (al of niet in combinatie met een wagen) is op langere termijn dé toekomst, niet enkel de omschakeling naar elektrische wagens. Want alleen door flexibel om te gaan met mobiliteit zullen we ons fileprobleem oplossen.”