NL | FR | LU
Peoplesphere

Belg is multimodaler geworden tijdens covid-periode. Vervoer in eigen veilige bubbel geniet de voorkeur.

De lockdowns, het thuiswerken, de sluiting van niet-essentiële handelszaken, het stilvallen van culturele activiteiten, vakantie in eigen tuin… het heeft allemaal een invloed gehad op onze verplaatsingen. Hoeveel minder kilometer we allen samen hebben afgelegd is nog voer voor mobiliteitsonderzoek, maar de automobielsector ziet duidelijke indicaties aan de hand van de bedrjfsresultaten. Een van de 6 vaststellingen van het mobiliteitsdossier van 2020 : de Belg blijft zich verplaatsen. Eigen mobiliteitsoplossingen genieten meer dan ooit de voorkeur.

Minder onderhoud, minder herstellingen en minder vervanging van slijtageonderdelen zijn vaststellingen die veel automobielbedrijven moeten doen. En ook dat heeft, naast de dalen- de verkoopscijfers, invloed op hun bedrijfsresultaten.
Dé winnaar van de coronacrisis is ongetwijfeld de fiets, en dan meer bepaald de elektrisch ondersteunde variant ervan. Die elektrische fiets was al langer aan een sterke opmars bezig, maar afgelopen zomer ging de verkoop door het dak. Heel wat fietsenzaken en verdelers kwamen gewoonweg zonder voorraad te zitten.

Omdat door de coronamaatregelen de meeste evenementen geschrapt werden en we veel minder konden reizen of bezoeken, kwam er ontspanningstijd bij. Ook het grotere aandeel van thuiswerk betekende wat extra ‘me-time’ of ‘family-time’ voor velen. Die vulden we deels in met fietsen en wandelen.
Leg het succes van de fietsenverkoop naast die van de motorfietsverkoop en de onverwacht sterke resultaten op de tweedehandse automarkt, en de drievoudige conclusie is duidelijk: de Belg is multimodaler geworden, met een uitgesproken voorkeur voor eigen vervoersmiddelen, én hij blijft zich verplaatsen ook wanneer het werk dat minder vereist en de reisen ontspanningsmogelijkheden veel beperkter zijn.

Dat de Belg meer en meer multimodaal denkt over zijn verplaatsingen, dat vindt iedereen een goede zaak. Over de voorkeur voor eigen vervoermiddelen in plaats van collectieve, is her en der gemor of afgunst te horen. Het berispende vingertje is nooit veraf, al voelt elkeen ook aan dat afstand houden en contact vermijden vaak moeilijk te verzoenen is met collectief vervoer, ook al zetten deze vervoermaatschappijen alle zeilen bij. Het feit echter dat we met z’n allen de uitgesproken nood blijven hebben om ons te verplaatsen, dat zet sommigen er al onomwonden toe aan om beperkende of belemmerende maatregelen in te voeren, meer bepaald dan voor auto- en motorfietsverkeer.

De Belg is multimodaler geworden, met een uitgesproken voorkeur voor eigen vervoers- middelen Daar stellen wij ons vragen bij. Wanneer de nood om zich te verplaatsen zich ook in deze heel bijzondere tijden zo sterk blijft manifesteren, dan is voor ons slechts één conclusie mogelijk: mobiliteit, in al haar vormen, maakt een wezenlijk deel uit van wie wij zijn en hoe wij als mens en maatschappij functioneren. Dat moeten we respecteren en vrijwaren.

Bron : Dossier: Automobieljaar 2020 in 6 vaststellingen – Febiac – Renta – Traxio

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.