De fiets wint aan populariteit, als vervoermiddel, maar ook voor recreatief en sportief gebruik. Nadat eerdere onderzoeken dit gegeven al aan het licht brachten, bevestigt het koopgedrag met ecocheques die trend. Van maart tot juni stelde VIA, de overkoepelende federatie van maaltijd- en ecocheques vast dat er opvallend meer ecocheques gebruikt werden bij de aankoop van een tweewieler. Voor 1,2 miljoen euro meer dan in dezelfde periode van vorig jaar.
In totaal spendeerden de Belgen op vier maanden tijd 5,8 miljoen aan ecocheques bij de aankoop van een fiets. Dat blijkt uit cijfers van de drie uitgevers van ecocheques (Edenred, Monizze en Sodexo).
Covid-19 heeft ontegensprekelijk voor gedragswijzigingen gezorgd. Niet alleen in ons sociaal leven, maar ook wat betreft de manier waarop we ons verplaatsen. Volgens een enquête van Bisnode overweegt een kwart van de Belgen om te veranderen van vervoermiddel. 40 procent van hen gaf ook aan dat ze investeerden in een fiets of een step (al dan niet elektrisch) om zich mee te gaan verplaatsen. Belgen overwegen duidelijk om zich op een meer ecologische manier te verplaatsen of zijn door de lockdown het fietsen in hun vrije tijd meer gaan appreciëren. Voor welk doel de fiets ook gebruikt wordt, de ecocheque heeft heel wat mensen dat extra duwtje gegeven om een (nieuwe) tweewieler te kopen.
De cijfers hieromtrent spreken boekdelen. Van maart tot juni werd er in ons land 5,8 miljoen euro via ecocheques uitgegeven aan fietsen, zowel elektrische als gewone. Dat is een stijging met ongeveer 1,2 miljoen en een toename met 25 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ecocheques zetten werknemers dus echt wel aan om voor groenere opties te kiezen, zoals eerder al bleek uit een onderzoek van UHasselt. Meer dan de helft (54%) van de begunstigden gaf aan dat ze door de ecocheques die ze krijgen, hun koopgedrag veranderen en milieubewustere keuzes maken.
Gunstig neveneffect
“De mentaliteit bij heel wat Belgen veranderde tijdens de lockdown”, zegt Olivier Bouquet, voorzitter van Vouchers Issuers Association (VIA). “De fiets ging plots nadrukkelijker deel uitmaken van onze levens. Zowel om sportief of ontspannend te gebruiken in onze vrije tijd, maar ook als vervoermiddel. Beide opties zijn hoe dan ook een gunstig neveneffect van de coronacrisis. De fikse stijging van het gebruiken van ecocheques voor een fiets of step bevestigt de positieve trend alleen maar. Daarmee wordt de groene impact ervan nog eens onderstreept. Fietsen waren vorig jaar al het op drie na meest gekochte product met ecocheques. We kunnen alleen maar toejuichen dat die verkoop stijgt want elke euro die met ecocheques wordt uitgegeven, leidt tot een vermindering van de CO2-uitstoot met 1 kg.”
Top 10 van de A+++ productcategorieën die het meest worden gekocht met ecocheques:
- Multimedia & huishoudtoestellen
- Tuin materiaal
- Verlichting
- Fietsen
- Aankoop van bioproducten
- Renovatie & bouw
- Do it Yourself-spullen
- Duurzame producten in hout
- Tweedehands & herstelling
- Toerisme
Bron: VIA