Uit de gegevens voor het jaar 2024 van het Belgian Mobility Dashboard blijkt dat België in volle transitie is op het vlak van mobiliteit. De aanzienlijke verschuivingen in de inschrijvingen van nieuwe voertuigen, de motorkeuze en de oplaadinfrastructuur schetsen de contouren van een snel veranderend landschap.
Het Belgian Mobility Dashboard, dat door het VBO en FEBIAC in het leven werd geroepen, is een voor iedereen toegankelijk platform met kritieke mobiliteitsindicatoren die regelmatig worden bijgewerkt. Nu de meeste cijfers van het vorige jaar binnen zijn is het een goede gelegenheid om de cijfers nog eens onder de loep te nemen en nieuwe trends te ontdekken.
45% meer laadstations
De oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen kende in 2024 een indrukwekkende groei. Het aantal laadstations ging in België in één jaar tijd van 15.184 naar 22.037, wat neerkomt op een toename van 45%.
Kijken we echter naar de regionale verspreiding, dan zien we dat Vlaanderen, met 17.335 laadstations, een duidelijke voorsprong neemt ten opzichte van Wallonië (2.799) en Brussel (1.903). 1.886 van de Belgische oplaadpunten zijn snellaadstations.
29.000 minder nieuwe, maar steeds meer elektrische auto’s
Vorig jaar daalde het totale aantal inschrijvingen van nieuwe voertuigen in België met 4,7% ten opzichte van het jaar ervoor (615.963 tegenover 645.081). Die afname weerspiegelt een verschuiving in het koopgedrag, die wordt gekenmerkt door de grote veranderingen op het vlak van motorkeuze.
De enorme daling van het aantal inschrijvingen van dieselvoertuigen met 47,5% en van plug-inhybrides met 33,7% (PHEV) staat in schril contrast met de stijging van 36,9% van het aantal batterijelektrische voertuigen (BEV). Die trend wijst op een duidelijke transitie naar elektrische oplossingen, die grotendeels wordt aangedreven door de bedrijven, die in 2024 86% van de BEV-inschrijvingen voor hun rekening namen.
Congestie blijft aanhouden
Ondanks een daling van het aantal nieuwe auto’s neemt de verkeersdrukte op de Belgische wegen niet af. Deze blijft ongeveer hetzelfde als in 2023, met een maximale van filelengte van 8 280 kilometer. Een ander sprekend voorbeeld daarvan is de impact van de congestie op de commerciële snelheid van het openbaar vervoer. Die ligt voor bussen en trams respectievelijk 13,5% en 7,7% lager op weekdagen dan op zondagen.
“Dankzij het Belgian Mobility Dashboard weten we dat de transitie naar een groener wagenpark onomkeerbaar is ingezet en dat dit voornamelijk een fenomeen is dat zich afspeelt op de markt van de bedrijfswagens. Toch zien we nog een grote kloof tussen de verschillende regio’s van het land en een gebrek aan middelen die ons in staat zouden stellen om een versnelling hoger te schakelen. Wallonië heeft bv. duidelijk een uitdaging qua laadpalen. Duurzame mobiliteit is meer dan een trend, het is een noodzakelijke transformatie voor onze toekomst, en bedrijven spelen daarin een belangrijke rol.” aldus Pieter Timmermans, CEO van het VBO
Bron: VBO – Belgian Mobility Dashboard