Deloitte stelde vandaag de resultaten voor van de vergelijkende immigratiestudie 2016. Daaruit blijkt dat België een van de aantrekkelijkste landen is voor kennismigranten dankzij de snelheid, lage kostprijs en toegankelijke voorwaarden van de procedure voor het verkrijgen van een arbeidskaart. Omwille van het groeiende belang van de kenniseconomie is het voor landen cruciaal om kennis aan te trekken. De studie vergelijkt tweejaarlijks de migratieformaliteiten voor buitenlandse kenniswerkers in de Europese Unie. Eerdere edities van Deloitte’s vergelijkende migratiestudie toonden aan dat België op Europees vlak het beste scoorde. Samen met de Scandinavische landen zit België nog steeds in de kopgroep van landen die een efficiënt en laagdrempelig beleid voeren. De survey vergelijkt voor het eerst het migratiebeleid voor kennismigranten van de Europese landen met dat van enkele grote landen buiten de EU.
· Kennisimmigratie is van cruciaal en stijgend belang voor Europese economie
· België blijft aantrekkelijk voor kennisimmigranten dankzij snelheid, kostprijs en voorwaarden, zelfs in vergelijking met niet-EU-landen
· Het Europees beleid schiet tekort omdat de maatregelen niet echt harmoniseren en de lokale immigratieregels ingewikkelder maken
· We zien dat ook landen zoals de VS en Australië het moeilijk hebben om een snel en flexibel immigratiebeleid te handhaven
Groeiend belang van de kenniseconomie
Het aantrekken van kenniswerkers is van belang omdat ze een grote toegevoegde waarde betekenen voor de economische ontwikkeling op lange termijn. Buitenlandse kenniswerkers zijn immers het beloofde antwoord op de toekomstige demografische uitdagingen die België en ook de EU, op zich zien afkomen. Bovendien is de aanwezigheid van kenniswerkers ook essentieel om de competitiviteit van Europa te behouden. Daarom is het uitermate belangrijk dat er duidelijke en eenduidige systemen bestaan die buitenlandse kenniswerkers gemakkelijk toegang geven tot de Belgische en Europese arbeidsmarkt. Bovendien is het tewerkstellen van buitenlandse arbeidskrachten voor internationale bedrijven in deze geglobaliseerde wereld een vanzelfsprekende noodzakelijkheid geworden.
Snelheid, kosten en voorwaarden zijn doorslaggevend
De studie toont aan dat België een van de snelste migratieprocessen heeft: een arbeidskaart wordt gemiddeld al na twee tot drie weken afgeleverd. In meer dan de helft van de landen die aan de survey deelnamen, duurt het meer dan een maand om een arbeidskaart of -visum af te leveren. Verder is het immigratiebeleid van de Europese landen, in tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen, even aantrekkelijk als dat van de VS, Canada en Australië.
De regionale verschillen die vroeger kenmerkend waren voor België, zijn ondertussen verdwenen. Zo wordt een arbeidskaart voor een buitenlandse hooggeschoolde werknemer vandaag ongeveer even snel afgeleverd in Vlaanderen als in Brussel of Wallonië. Ook wat de andere voorwaarden voor kenniswerkers betreft, zoals minimumsalaris en opleidingsniveau, is België echt wel laagdrempelig te noemen. Dat is zeker zo in vergelijking met de andere West-Europese landen, want daar moeten kenniswerkers aan strengere voorwaarden voldoen om tot de arbeidsmarkt te worden toegelaten. Tot nu toe heeft de regionalisatie van het arbeidsmarktbeleid nog geen impact gehad op deze voorwaarden.
Andere interessante en aantrekkelijke aspecten van het Belgische immigratiebeleid voor hooggeschoolde migranten is het lage bruto jaarloon voor deze kenniswerkers (EUR 39.824) en de beperkte administratieve rompslomp die gepaard gaat met de aanvraag van een arbeidskaart: het medisch attest is het enige originele document dat moet worden voorgelegd.
Impact van het Europees harmoniseringsbeleid op de nationale wetgeving
Ook deze editie van de vergelijkende studie bevat informatie over de impact van Europa op de nationale wetgeving inzake kennismigratie. De studie meet de impact van Europese initiatieven zoals de Blue Card, de Single Permit en de richtlijn inzake Intra-Corporate Transferees. Die impact bleek erg beperkt te zijn.
Ook grote niet-Europese landen worstelen met het immigratiebeleid
De Europese maatregelen hebben tot nog toe geen impact gehad. Europa zal er niet in slagen om deze hoogopgeleide werkzoekenden aan te trekken onder meer omdat ieder land een eigen migratiewetgeving kent.