Mobile devices hebben veel sectoren op hun kop gezet – van de reisbranche tot en met de retail – en nu is het de beurt aan recruitment. Een grote vacaturesite ondervroeg ruim 760 HR-verantwoordelijken in België en Nederland over mobile recruitment. Elke organisatie die vooruit wil in de verhitte strijd om talent, moet meten waar sollicitanten vandaan komen, en een strategie voor mobile recruitment vastleggen.
Puur vertrouwen op traditionele methoden betekent dat werkgevers de beste kandidaten mislopen. En dat heeft een negatieve impact op hun algehele bedrijfsdoelstellingen.
Bedrijven lopen talent mis – voornamelijk de millennials die nu op de arbeidsmarkt komen – doordat ze niet genoeg aandacht besteden aan mobile recruitment. Bijna een derde (27 procent) van de Belgische organisaties ziet er simpelweg niet de toegevoegde waarde van in. Slechts 28 procent heeft een voor mobiel geoptimaliseerde recruitmentsite, terwijl ruim zestig procent de eigen vacaturesite gebruikt voor recruitment. Zowel de middelgrote als grote organisaties (met elf tot 150 werknemers), maken actief gebruik van mobile recruitment. Van de kleine organisaties – met maximaal tien medewerkers – doet dertig procent niets met mobile recruitment en heeft dit onderwerp ook niet op de agenda staan. Dertig procent van alle bedrijven kijkt momenteel naar de mogelijkheden.
De belangrijkste toegevoegde waarde van mobile recruitment volgens Belgische bedrijven ligt in het aantrekken van jonge mensen (39 procent). Vooral de grote bedrijven vinden dit belangrijk (51 procent). Daarnaast ziet 37 procent het als een manier om zich te positioneren als een modern bedrijf. Ook in dit geval zijn het voornamelijk de grotere organisaties die hier waarde aan hechten. Verder denkt 36 procent met mobile recruitment een bredere groep werkzoekenden te bereiken.
“De resultaten van dit onderzoek zijn heel verrassend. Het blijkt dat te weinig Belgische werkgevers voorbereid zijn op de toenemende rol die technologie in recruitment speelt. Hier is duidelijk sprake van een mobile mismatch. In elke leeftijdsgroep gebruiken de grootste talenten hun mobile device om vacaturesites te bekijken, en die talenten gaan ervan uit dat het sollicitatieproces op mobile devices eenvoudig is. Bedrijven moeten nu het gat tussen vraag en aanbod dichten en investeren in mobile recruitment, voordat het gat nog groter wordt,” klinkt het.
Overigens lopen Belgische bedrijven nog voor op hun Nederlandse collega’s. In Nederland heeft slechts zestien procent een voor mobiel geoptimaliseerde recruitmentsite en bekijkt maar achttien procent de mogelijkheden voor mobile recruitment.
Oorzaak mobile mismatch
Uit het onderzoek blijkt dat slechts een derde van de Belgische bedrijven tijdens het eerste contact aan sollicitanten vraagt waar ze de vacature gevonden hebben. In tegenstelling tot marketing- en salesafdelingen loopt HR ook duidelijk achter als het gaat om het gebruik van nieuwe technologieën. Zo registreert tijdens het sollicitatieproces nog steeds twintig procent van de bedrijven op geen enkele manier waar sollicitanten hun vacature gevonden hebben. En van de bedrijven die wél mobile recruitment hebben ingezet, registreert veertig procent de data nog steeds handmatig.
Recruitment als marketing
Voor organisaties is het beter om rekruteren te zien als een vorm van marketing. Uit eigen onderzoek van Indeed blijkt dat werkgevers die mobiel rekruteren, twee keer zo veel kwalitatief goede sollicitaties ontvangen als werkgevers die alleen sollicitaties via een desktop toelaten. Bedrijven dienen technologie in te schakelen om sollicitanten en opportuniteiten beter op elkaar af te stemmen. Wie sollicitanten behandelt als potentiële leads, heeft een streepje voor in de war for talent.