NL | FR | LU
Peoplesphere

Belgische organisaties hinken achterop als het gaat om de integratie van welzijn in hun strategie volgens Human Capital Trends onderzoek.

Deloitte’s 10de editie van het jaarlijkse Human Capital Trends-rapport concludeert dat Belgische organisaties nog niet volop gebruikmaken van de mogelijkheden die de technologie in het leven roept om de werkwereld persoonsgerichter te maken. 89% van de Belgische respondenten geeft bijvoorbeeld aan dat de strategie van hun organisatie er niet uitdrukkelijk naar streeft om welzijn op te nemen in de vormgeving van de werkactiviteiten. Dit is een grote gemiste kans, vooral in het licht van COVID-19.

Waar het gaat om de noodzakelijke competenties die het personeelsbestand moeten wapenen voor de toekomst, meent 55% dat de helft tot al hun werknemers hun competenties en capaciteiten zullen moeten aanpassen in de komende drie jaar. Slechts 34% is voorbereid of helemaal klaar om deze actie te ondernemen. Nagenoeg benut de helft van de Belgische respondenten Artificiële Intelligentie (AI) om werknemers te helpen, vergeleken met slechts 13% dat AI zal inzetten om werknemers te vervangen.

Yves Van Durme, Global Human Capital partner: “Het fysieke en mentale welzijn, maar ook de financiële zekerheid van werknemers zijn nog belangrijker geworden voor organisaties in het licht van de COVID-19-pandemie. Nu organisaties een geleidelijke werkhervatting plannen, is het moment aangebroken om welzijn te integreren in elk aspect van het ontwerp en de realisatie van werkactiviteiten. Organisaties moeten het werk ook fundamenteel hertekenen om zich te kunnen richten op productiviteit en welzijn. Het welzijn van werknemers is niet langer alleen een zaak van HR, het moet ook een prioriteit zijn in de bestuurskamer.”

Belgische organisaties moeten hun achterstand wegwerken en welzijn integreren in de werksituatie. Een verbijsterende 89% van de Belgische respondenten meldde dat de strategie van hun organisatie er niet uitdrukkelijk naar streeft om welzijn op te nemen in de uitbouw van de werkactiviteiten, wat een grote gemiste kans is (vergeleken met 79% wereldwijd en 82% West-Europa). Bijna 30% zei dat hun directie welzijn niet concreet in de praktijk brengt en niet bevordert (vergeleken met 20,5% wereldwijd en 22,5% in West-Europa). Toch identificeerde 70% van de Belgische respondenten welzijn als een belangrijke of erg belangrijke prioriteit voor het succes van hun organisatie. Bijna alle respondenten (91%) stelden dat welzijn een organisatorische verantwoordelijkheid is.

Wat betreft het meten van de impact van welzijn op de prestaties van de organisatie, meent 55% van de respondenten in onze enquête dat hun organisaties dit helemaal niet meten. Vooral door de respondenten wier organisaties dat wel deden, werd aangegeven dat de impact zich grotendeels uitte in een betere ervaring van de werknemers. Minder dan 40% was ervan overtuigd dat hun welzijnsstrategie een positieve invloed had op andere bedrijfsresultaten, zoals de klantervaring van de organisatie, financiële resultaten, reputatie, innovatie en aanpassingsvermogen.

Volgens 55% van de HR-, IT- en businessrespondenten dienen werknemers hun competenties en capaciteiten aanpassen

In de komende drie jaar zullen de helft tot alle werknemers hun competenties en capaciteiten moeten aanpassen volgens 55% van de Belgische HR-, IT- en businessrespondenten. Toch is slechts 34% hierop voorbereid of integraal voorbereid op deze tendens, versus 42% wereldwijd.

Hoewel organisaties uiteenlopende strategieën uitproberen om hun werknemers te wapenen voor de toekomst, meldde 68% van de respondenten dat hun organisaties op dat moment alleen beperkte investeringen deden in omscholing of helemaal geen investeringen. 37% noemde de moeilijkheid om ontwikkelingsnoden en –prioriteiten te identificeren als grootste hinderpaal voor de verdere ontwikkeling van de werknemers in hun organisatie. Slechts 15% zei er “in grote mate” vertrouwen in te hebben dat hun organisatie zou kunnen anticiperen op de competenties die binnen drie jaar zouden nodig zijn.

“COVID-19 heeft ons eraan herinnerd dat technische vaardigheden snel verouderd raken. Organisaties moeten daarom blijven investeren in duurzamere capaciteiten zoals creativiteit, samenwerking, kritisch denken en emotionele intelligentie die hun werknemers relevant kunnen houden,” aldus Nathalie Vandaele, Human Capital Lead Deloitte Belgium.

Bijna de helft van de Belgische respondenten gebruikt AI om werknemers te helpen

Nathalie Vandaele: “Naarmate AI zijn weg vindt binnen het personeelsbestand, is de cruciale vraag niet of het een impact zal hebben op de tewerkstelling, maar hoe. COVID-19 heeft organisaties duidelijk gemaakt dat technologie, hoewel ze het werk kan verbeteren en aanvullen, niet vervangt wat moet gebeuren door mensen. Het is bemoedigend vast te stellen dat bijna de helft van de Belgische respondenten gebruikmaakt van AI om werknemers te helpen, in tegenstelling tot iets meer dan 10% die het zal inzetten om werknemers te vervangen. De meerderheid meent dat het aantal jobs ofwel gelijk zal blijven ofwel zal toenemen als gevolg van het gebruik van AI.”

Meer dan de helft van de respondenten gebruikt AI om de consistentie en kwaliteit te verbeteren, en 27% gebruikt het om hun werknemers te helpen bij het verwerven van noodzakelijke inzichten, wat meer is dan de cijfers wereldwijd (16%) en voor West-Europa (21,5%). Verrassend genoeg doet slechts 19% van de Belgische respondenten grote investeringen in omscholing ter ondersteuning van hun AI-strategie, een tendens die we ook waarnemen in West-Europa en de rest van de wereld.

Bovendien meent bijna 80% van de Belgische respondenten dat er ethische bedenkingen zijn als het gaat om de toekomst van de werkactiviteiten in hun organisatie (bv. handhaving van privacy en controle over persoonsgegevens van werknemers, eerlijke verloning, beheer van de impact van automatisering op het personeel), wat vergelijkbaar is met de wereldwijde cijfers (85%) en de cijfers voor West-Europa (78%). Hoewel ze vinden dat organisaties verantwoordelijk zijn voor het aanpakken van die kwesties, heeft slechts 21,39% van de Belgische respondenten duidelijke beleidsregels en specifieke verantwoordelijken om de ethische aspecten in de toekomstige werksituatie te beheren.

 

Bron: sinds 2010 brengt Human Capital Trends ideeën en acties in kaart van toonaangevende organisaties, die enkele van de grootste en meest invloedrijke organisaties van Noord-Amerika vertegenwoordigen. Deloitte’s 10de jaarlijkse Global Human Capital Trends-rapport werd ingevuld door bijna 9.000 respondenten in 119 landen. Het rapport markeert een decennium van onderzoek en inzicht in de manier waarop mensen hun werk blijvend zin geven. Met input van 492 Belgische HR- (24%), IT- (11%) en businessrespondenten (65%) uit diverse sectoren die zowel grote als middelgrote en kleine ondernemingen vertegenwoordigen, schetst het Belgische 2020 Human Capital Trends-rapport een goed beeld van de uitdagingen en opportuniteiten die HR én de business voor hun organisaties vooropstellen in 2020.

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.