NL | FR | LU
Peoplesphere

Bestrijding van de digitale kloof: het Connectoo-project leidt het overheidspersoneel op om digitale inclusie te verbeteren.

Op vrijdag 26 mei heeft Etterbeek, als eerste gemeente, het Connectoo-label ontvangen. De Staatssecretaris voor Digitalisering, Mathieu Michel, plakte symbolisch een sticker op de ingang van het gemeentehuis. In navolging van andere gemeenten, zoals Tintigny en Kortrijk, is Etterbeek één van de eerste gemeenten die beschikken over opgeleide digitale helpers, die tot taak hebben de burgers bij te staan bij hun online administratieve procedures. Om deze erkenning te krijgen, heeft het gemeentepersoneel een gratis gecertificeerde online opleiding gevolgd, waardoor ze over de basisvaardigheden beschikken om burgers te helpen digitaal te gaan.

België versnelt zijn digitalisering. Met de komst van de digitale portefeuille over enkele maanden zal de burger binnenkort een universele digitale toegang hebben tot alle overheidsdiensten. Het is dus essentieel dat dit instrument kan worden gebruikt door iedereen die dat wil. De digitale kloof mag geen belemmering vormen voor een vereenvoudigde toegang tot onze instellingen. De ambitie van de Staatssecretaris is om de digitale kloof tegen 2030 weg te werken door het aantal plaatsen te vermeerderen waar mensen gepersonaliseerde begeleiding kunnen vinden om de nieuwe toepassingen te leren gebruiken.

Met het Connectoo-project en de digitale helpers zorgt Mathieu Michel voor een eenvoudige en toegankelijke ondersteuning: “Voor mij moet de digitalisering ambitieus, convergerend en inclusief zijn. Digitalisering is een instrument en geen doel op zich. Om de toegang tot overheidsdiensten te vereenvoudigen zijn digitale instrumenten nodig. Deze instrumenten moeten een keuze blijven, geen beperking. Maar we kunnen in geen geval aanvaarden dat onze instrumenten niet worden gebruikt omdat mensen niet weten hoe ze moeten gebruikt worden. Daarom ontwikkelen wij gebruiksvriendelijke digitale instrumenten. Maar tegelijkertijd helpen we onze burgers om te leren hoe ze deze instrumenten moeten gebruiken. Dit is de rol van digitale helpers. De Connectoo opleiding stelt ons in staat om elke plaats die een opgeleide persoon verwelkomt om te vormen tot een one-stop digitale winkel die de digitale kloof opheft.”

Personen die toegankelijk en beschikbaar zijn om burgers te helpen met hun online administratieve procedures

Vanaf vandaag zullen bijna 80 loketten open zijn om mensen te helpen met hun online administratieve procedures. Concreet betekent dit dat burgers bij het loket van hun gemeente, OCMW, digitale openbare ruimte, enz. terecht kunnen voor hulp bij bijvoorbeeld hun MyPension, MyMinfin of Tax on Web procedures.

Connectoo speelt in op de digitalisering van administratieve procedures. De komende maanden zal het aantal Connectoo-gecertificeerde locaties aanzienlijk toenemen.

“De strijd tegen de digitale kloof is een thema waar we al vele jaren aan werken, en we bieden al opleidingen en specifieke bijstand aan kwetsbare groepen. Alles in het werk stellen om deze kloof te verkleinen betekent rekening houden met de behoeften van veel inwoners van de gemeente, en dat is de rol van een eerstelijns overheidsdienst. Ik ben dan ook verheugd en trots om als eerste gemeente het Connectoo-label te ontvangen, en ik dank de Staatssecretaris dat hij Etterbeek heeft uitgekozen om dit nuttige en essentiële instrument te lanceren. Ik zal er ook voor zorgen dat de ambtenaren van alle gemeentelijke diensten die in contact staan met het publiek, worden opgeleid om de burgers te helpen met hun administratieve procedures online.” aldus Vincent De Wolf, Burgemeester van Etterbeek

“Als sommigen zich nog steeds afvragen: digitalisering, stoppen of nog niet? dan vergeten ze, of we dat nu leuk vinden of niet, dat de digitale technologie zich snel en overal blijft ontwikkelen. Openbare diensten vormen daarop geen uitzondering. Daarom werk ik in het Brussels Gewest aan een ontwerpverordening, Brussel Digitaal, om een kader te bieden voor de ontwikkeling van de digitale technologie binnen de openbare diensten. Hoe? Door ervoor te zorgen dat alle administratieve procedures ook online toegankelijk zijn. Maar ook door administraties te verplichten om ondersteuning te bieden aan diegenen die digitaal niet mee zijn. Hier komt de link met Connectoo om de hoek kijken. De opleiding van ambtenaren is immers de eerste essentiële stap om de burgers gemakkelijker digitale procedures aan te leren” aldus Bernard Clerfayt, Brussels minister voor Digitale Transitie.

Drie Connectoo punten in Tintigny

Deze namiddag zal de Staatssecretaris voor Digitalisering een bezoek brengen aan Tintigny. In de gemeente van burgemeester Benoît Piedboeuf zullen 3 Connectoo-diensten beschikbaar zijn voor de burgers. Het is belangrijk dat ook plattelandsgebieden het voortouw nemen in de strijd tegen de digitale kloof.

Het Connectoo-project is een opleidingsprogramma dat tot doel heeft het overheidspersoneel bewust te maken van de uitdagingen op het gebied van digitale inclusie, zodat zij de meest kwetsbare burgers kunnen helpen de technische belemmeringen voor de toegang tot online overheidsdiensten te overwinnen.

Tot nu toe hebben al 2 500 mensen zich voor deze opleiding aangemeld. Bijna 80 overheidsinstellingen beschikken dus al over ten minste één persoon die specifiek is opgeleid om deze mensen te helpen en te ondersteunen bij hun online identificatie of administratieve procedures.

Het Connectoo-project, dat Mathieu Michel een jaar geleden lanceerde, wil de digitale kloof in België tegen 2030 wegwerken.

 

Bron: FOD Beleid en Ondersteuning (BOSA)

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.