NL | FR | LU
Peoplesphere

Bevorderen van Employee Devices in uw beloningsbeleid, een noodzaak aangezien flexibel werken de norm is geworden voor al onze werknemers.

De pandemie heeft reeds bestaande trends versneld… Wijdverspreid telewerken, digitalisering van vele processen, vermenigvuldiging van tools en platformen voor verbinding tussen collega’s… In de afgelopen twaalf maanden hebben onze ondernemingen een belangrijke stap voorwaarts gezet op het gebied van de aanwending van devices, door het dagelijkse gebruik ervan de facto te stimuleren, zowel in de privé- als in de beroepssfeer. Het webinar dat Econocom (IT-bedrijf gespecialiseerd in diensten met betrekking tot digitale transformatie) op 23 februari aanbood, helpt ons om de balans op te maken van de beschikbare middelen om ervoor te zorgen dat al deze digitale devices voldoen aan de verwachtingen van onze werknemers en bijdragen aan hun comfort.

Heeft de coronaviruscrisis de relevantie van de Flex Reward, en de behoefte aan een aanbod van de modernste ICT-devices, bij de werknemers versterkt? Veel payroll- en/of compensation & benefits-professionals hebben een geïntegreerde flexibele verloningsstrategie voor werknemers binnen hun bedrijf geïmplementeerd. Centrale uitdaging van de aanpak: voortdurende verbetering van de Employee Experience.

Daartoe is het noodzakelijk zeer alert te zijn om het aanbod snel aan te passen wat betreft de elementen die bijvoorbeeld in een cafetariaplan kunnen worden opgenomen. Als er nieuwe behoeften ontstaan, moeten wij flexibel zijn en ervoor zorgen dat onze collega’s op zijn minst toegang hebben tot devices die vergelijkbaar zijn met die welke zij in hun dagelijks leven gebruiken.

De belangrijkste trend vandaag is het aanbieden van beloningsoplossingen – die betrekking hebben op mobiel werken, connectiviteit en telewerk of gezondheid – om het evenwicht tussen privé- en beroepsleven te verbeteren. Er zijn echter meer inspanningen nodig om ervoor te zorgen dat iedereen ten volle gebruik maakt van de beschikbare programma’s. En dit wordt bereikt door een gebruiksvriendelijk en zeer toegankelijk platform aan te bieden.

Om het webinar van 23 februari (samenvatting) opnieuw te bekijken, klik hier 

Pieter Nobels, Executive Director People Advisory Services E&Y, ondersteunt de implementatie van deze Flex Reward strategie bij zijn klantbedrijven, en zorgt voor de technologische ontwikkeling van het platform waarop werknemers de elementen van hun verloningspakket kunnen kiezen.

Hij bevestigt: “De kwaliteit en robuustheid van het platform hebben een onmiddellijk effect op de tevredenheid van de gebruikers. Complexiteit moet verdreven worden. De stromen moeten eenvoudig, gebruiksvriendelijk en uiteraard perfect beveiligd zijn”. Zoals Pieter Nobels ons eraan herinnert, “moet de klantenervaring geoptimaliseerd worden. Maar al te vaak stellen wij vast dat de tevredenheid van de werknemers afneemt naarmate de interacties vorderen: er wordt niet verwezen naar het toestel, het valt buiten het budget, het is niet meer beschikbaar… En in deze gevallen wordt een compensatievoordeel een bron van zorgen. Het is jammer… En we kunnen hierop anticiperen zodat de ervaring positief is!”

De keuze van de technologie is zeer belangrijk, evenals het beheer van de catalogus, het leveringsproces en de financieringsoplossingen die vaak voor cafetariaplannen worden gebruikt.

Marc Nagelmackers, Mobility Dedicated Presales @Econocom, heeft al een groor aantal projecten gewijd aan Employee Devices in cafetariaplannen kunnen implementeren en begeleiden. Dag na dag stelt hij vast dat het belang van hulpmiddelen ter ondersteuning van flexibel werken toeneemt ten opzichte van de belangstelling voor traditionele mobiliteitsoplossingen. “Wij hebben twee systemen om aan de behoeften van onze werknemers te voldoen,” legt hij uit. “Employee Choice maakt het nu mogelijk om verder te gaan dan de standaardkeuzes die soms frustratie bij de gebruikers opwekken. We zien heel duidelijke trends wanneer werknemers hun device mogen kiezen: in 75% van de gevallen nemen ze de Mac en de iPhone. Wij kunnen dus inspelen op individuele behoeften, terwijl wij er tegelijkertijd voor zorgen dat rekening wordt gehouden met de bezorgheden van de IT-afdeling op het gebied van veiligheid en mobiliteit. Zo integreren wij gegevens over gebruikersprofielen (wat overeenkomt met een kwalitatieve HR-aanpak) en passen wij de online catalogi aan, zodat de algemene aanpak zowel aan de veiligheids- en nalevingsvereisten als aan de wensen van de werknemers beantwoordt. Employee Choice wordt vaak gebruikt om de door onze collega’s gekozen werkinstrumenten te upgraden, devices die zij vaak behouden als ze aan het eind van hun levensduur zijn… Een positief punt voor ons milieubeheer.”

De tweede optie, welbekend bij alle HR / Payroll managers van vandaag, is het cafetariaplan. “Dankzij de vrijheid om het in hun cafetariaplan beschikbare bedrag te beheren, kan iedereen de aankoop van nieuwe werkinstrumenten financieren of, zoals hierboven uitgelegd, upgraden naar toestellen die hun gebruikerservaring zullen verbeteren. Het is een win-win situatie voor iedereen,” aldusMarc Nagelmackers.

Naast de kwaliteit van de beschikbare catalogus en de efficiëntie van de leverings- en eventuele overnameprocessen, zorgt Econocom ook voor de aansluiting met de payroll engines die worden beheerd door de HR-afdeling en/of haar payroll partner. Marc Nagelmackers besluit: “Dankzij de opgebouwde expertise kunnen wij een perfecte afstemming garanderen met de meeste payroll platformen. Deze belangrijke dimensie mag niet worden onderschat. Alle betrokken partijen, van de personeelsdienst tot het sociaal secretariaat, streven uiteindelijk hetzelfde doel na, namelijk het welzijn van de werknemer.”

Ten slotte moet worden benadrukt dat investeringen in communicatie niet mogen worden verwaarloosd. Maak de waarde van elk voordeel tastbaar, deel de positieve impact van altrernatieve verloningen in het dagelijks leven, werk het aanbod regelmatig bij… HR kan zich laten inspireren door de huidige marketingtechnieken – zoals het gebruik van persona’s – om in real time te valideren of het aanbod beantwoordt aan de concrete behoeften van de werknemers. Om het beste te halen uit alle inspanningen die gedaan zijn op het gebied van compensatie strategie…

 Om de mogelijke formules te kennen om Employee Devices te promoten, klik hier :

https://info.econocom.be/nl/workplace/cafetariaplan

https://info.econocom.be/nl/workplace/employee-choice

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.