NL | FR | LU
Peoplesphere

Change Management is geen optionele keuze!

Klimaatveranderingen, pensioenhervormingen, digitalisering, het algemene onzekerheidsgevoel… Door tal van veranderingen in de wereld waarin we leven spelen verzekeringen een steeds grotere en ook andere rol in onze maatschappij. Ook AXA staat dus voor een aantal uitdagingen op vlak van change. Koen Lukasczyk, Chief Talent & Organizational Agility bij AXA, bespreekt met Peoplesphere verandering en de bijhorende uitdagingen.

Bij AXA onderscheiden we drie verschillende soorten changeprojecten, in functie van de impact en de soort ondersteuning die HR hierin wilt bieden. Onder de eerste soort bevinden zich de business transformatieprojecten, zoals bvb digitalisering en outsourcing. De tweede soort bestaat uit implementaties van change vanuit HR. Daaronder vallen onze Compensation & Benefits Roadmap, ons upskillingsprogramma enzovoort. Het gaat hier over quasi puur over human change, waaraan eventueel een aantal HR-technische veranderingen gekoppeld zijn. Ten derde bestaan er ook de “HR internal kitchen” projecten, waarin de grootste impact qua change het grotere ownership van leidinggevenden betreft, mogelijk gemaakt via Management Self Service,” begint Koen Lukasczyk. Verder: “In mijn ogen is het zo dat er vroeger een aanleiding moest zijn voor change. Het bedrijf moest van A naar B. Eenmaal dat verwezenlijkt was het changetraject afgelopen. Vandaag, in een wereld die constant verandert, is dat anders: nu beslist het bedrijf om de wagon aan de hogesnelheidstrein van verandering te haken die sowieso in de wereld doorraast. Rekening houdend met de strategische focus en de menselijke dimensie wordt dan de snelheid voor change bepaald.

Bricks, Bytes & Behaviour

Met de verhuis naar een nieuwe hoofdzetel stapt AXA tegelijkertijd de New World of Work binnen. In het grote changeproces wordt er aan drie zaken gesleuteld: de Bricks, de Bytes en de Behaviour. Onder ‘Bricks’ vallen de infrastructuur en de werkomgeving. Onder de ‘Bytes’ verstaan we het digitale gebeuren. ‘Behaviour’ spreekt voor zich: het gedrag van de medewerkers en de bedrijfscultuur. Het doel van de change: een aantrekkelijke werkgever worden, een moderne werkomgeving bieden en de performance een boost geven, niet alleen nu maar ook naar de toekomst toe (duurzaamheid). “We hebben bij dit changetraject van bij het begin de ‘winwinwin’-situatie benadrukt. Voor het bedrijf is er de evolutie naar een cultuur en werkomgeving die prestaties optimaal ondersteunen, en natuurlijk ook een financieel voordeel. Daarnaast krijgt klantentevredenheid een boost omdat zij bediend kunnen worden op een manier die samenhangt met hun noden. Tenslotte krijgen de medewerkers meer flexibiliteit en is telewerken een welgekome optie geworden voor iedereen die dit wenst. Dat de change voor iedereen voordelig is, werd vanaf dag één gecommuniceerd in een proces van co-creatie. Dat was een essentieel element.

Lees het volledige artikel in uw Peoplesphere n°104! Nog niet geabonneerd? Klik hier! 

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.