Zorgen over cyberbedreigingen staan volgens het “Regional Risks for Doing Business 2019” rapport van het World Economic Forum op de eerste plaats bij bedrijfsleiders in Europa. Niet alleen bedrijven breken hun hoofd over mogelijke cyberbedreigingen, ook overheden en de EU-instituties bekijken welke maatregelen zij moeten treffen om dit te voorkomen. In België is dit niet anders, de recente ontwikkelingen maken dat dit een gebied is waar zorgvuldig naar gekeken moet worden.
Werken vanuit huis is tijdens de pandemie echt doorgebroken. Voor een deel van de organisaties was het een uitbreiding van wat ze al deden en voor veel organisaties volledig nieuw. Er wordt veel gesproken over het standaardiseren van deels thuiswerken, gezien het positieve effect op het milieu, de productiviteit en de kosten. Een factor waar veelal niet over is nagedacht is de security. De bedrijfsservers- en netwerken zijn niet het aandachtspunt zijn voor cybercriminelen, maar de individuele toestellen waar de medewerkers op werken. Ook bij thuiswerken moet de veiligheid gewaarborgd worden.
Medewerkers informeren over cyberrisico’s
Allereest is het de verantwoordelijkheid van elke onderneming om haar werknemers te informeren over de risico’s en de nodige tools en technologieën te geven zodat ze op afstand veilig kunnen werken. Er is namelijk maar één werknemer nodig die vanuit zijn thuiskantoor op een op het eerste gezicht onschuldige internetlink klikt en daarmee het netwerk van het bedrijf en het vermogen om verder te opereren in gevaar brengt. Daarom zijn bewustmakingscampagnes noodzakelijk.
Maak medewerkers op die manier bewust van de veel voorkomende risico’s en spreek af hoe je hier mee om gaat. Hoe de medewerker de technologie en data beschermt. Daarnaast betekent een veilige werkomgeving ook dat de technologie de medewerker beschermt tegen cybercrime. Intelligente systemen die gebruik maken van AI, of automatische checks doen bij ’t opstarten van een toestel en malware herkennen voordat die problemen oplevert.
De rol van veiligheid in de veranderende werkomgeving
Het is goed mogelijk en misschien zelfs wenselijk dat organisaties in België evolueren naar een werkomgeving die opener is en bestaat uit zowel kantoor, thuiskantoor en onderweg werken. Dit zou leiden tot minder dagelijkse files, meer co-housing, het onderbrengen van meerdere bedrijven in een pand, waardoor bedrijven de kosten kunnen drukken en het geeft meer vrijheid voor de medewerkers.
Ook zagen we voor de lockdown dat co-working spaces een populair initiatief zijn. Deze co-working spaces hebben vaak een open internetstructuur, waardoor de eindgebruikers die van dit netwerk gebruik maken een gemakkelijk doelwit zijn voor hackers. Indien bedrijven in de toekomst naar een open werkomgeving gaan dan is het noodzakelijk dat zij hun beveiliging grondig onder de loep nemen.
Waar de toekomst ons ook brengt, het is van groot belang dat bedrijven hun werknemers informeren, en duidelijke richtlijnen meegeven wanneer ze hen voorzien van de veiligste technologie op de markt. Die technologie is er, maar de securitystrategie mag wat mij betreft hoger op de agenda.
Bron : HP Belux