Het moment dat de personeelsadministratie een stapje opzij moest zetten en vervangen werd door een strategisch HR-departement, is meteen ook de dag dat verlonen veel meer bleek dan een payroll laten draaien. Compensation & Benefits is vandaag een belangrijke pijler in het HR-beleid en draagt op die manier bij tot de businessdoestellingen van de onderneming.
Xavier Baeten is oprichter van het Vlerick Reward Centre en Belgisch autoriteit op vlak van remuneratie. Toen hij met bedrijven begon te werken rond employee benefits ging het al vrij snel over ‘strategisch’ belonen. “Toen was de gedachte dat het uiteindelijk ging over de afstemming van beloning op de strategie. Dat leek ons zo vanzelfsprekend, maar intussen zijn mijn ogen opengegaan en heb ik gezien dat er heel wat andere factoren zijn die ook een impact hebben”, klinkt het. Naast de strategie zijn er ook de vele mogelijke manieren waarop je gaat belonen, de verhoudingen tussen vast en variabel, tussen financieel en niet-financieel en dergelijk. “Je kan hetzelfde doel op verschillende manieren bereiken.”
In de maand september brengt Peoplesphere u een dossier over verlonen. Getuigen in dit nummer: Belgacom, Trasys, Delhaize Group, GDF SUEZ, BESIX, en Eandis. Zij vertellen over hoe hun ondernemingen met comp & ben omgaan, hoe ze remuneratie inzetten om aan te geven waar ze naartoe willen, hoe ze van reward een boodschap maken voor potentiële werknemers, hoe ze het inzetten als middel om performantie te belonen, maar ook hoe ze nauwlettend de concurrenten in de gaten houden. De verantwoordelijken voor compensation & benefits hebben het – natuurlijk! – over de allignering tussen strategie en remuneratie, maar zeker zoveel over de antwoorden die zij trachten te geven op de (veranderende) verwachtingen van medewerkers aan de andere kant. Want uiteindelijk geldt voor comp & ben wat geldt voor HR als geheel: het komt er steeds op aan om een evenwicht te vinden tussen wat de onderneming nodig heeft en de medewerker verwacht.
Abonees mogen het nummer eerstdaags in hun bus verwachten. Wie geen abonnement heeft kan dat meteen verhelpen, of het nummer afzonderlijk hier bestellen.