De laatste jaren is duurzaamheid een belangrijk thema geworden in het publieke debat en het bedrijfsbeheer. De vraag naar duurzame producten en diensten neemt toe. Steeds meer werknemers willen meer betekenis in hun werk vinden. Volgens de recente studie “The New Human Age” van ManpowerGroup wil 64% van de wereldwijd ondervraagde werknemers via hun werk bijdragen aan de verbetering van de samenleving. Twee van de drie willen werken voor een bedrijf waarvan zij de waarden delen. Vooral de jongere generaties zijn veeleisend: 52% van de werknemers van generatie Z vindt dat bedrijven niet genoeg doen om het milieu te beschermen, terwijl 68% niet tevreden is over de inspanningen van hun werkgevers om een meer inclusieve en diverse werkplek te bevorderen.
ESG-criteria (Environment, Social and Governance) winnen ook aan belang bij beleggers en beïnvloeden de beoordeling van de beurswaarde van ondernemingen. Bedrijven moeten transparant zijn en hun inzet voor ecologische, sociale en economische duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen aantonen. Net als bij digitale transformatie zeggen bijna 8 van de 10 bedrijven (78%) die ManpowerGroup wereldwijd onderzocht, dat ze ESG-doelstellingen hebben vastgesteld om hun organisatie te laten evolueren.
21 criteria om de maatschappelijke prestaties van bedrijven te meten
Gebaseerd op een rigoureuze methodologie, analyseert EcoVadis – de meest vertrouwde duurzaamheidsratings ter wereld voor bedrijven – de maatschappelijke prestaties van meer dan 100.000 organisaties in 175 landen aan de hand van 21 criteria, onderverdeeld in 4 categorieën: Milieu, Arbeids/HR- en Mensenrechten, Ethiek en Duurzame inkoop. De evaluatiemethode – die gebaseerd is op internationale normen voor duurzame ontwikkeling, met name die van de UN Global Compact, het Global Reporting Initiative (GRI), ILO-conventies of ISO 26000 (CSR) – meet het gevoerde beleid, de ondernomen acties en de behaalde resultaten op elk van de 21 criteria. Terwijl de EcoVadis-eisen steeds hoger worden, heeft ManpowerGroup BeLux voor de derde keer op rij de gouden medaille gekregen en zijn score ten opzichte van 2020 verbeterd, met 1 punt algemeen en met 10 punten op de milieucriteria. Met een score van 71/100 staat ManpowerGroup BeLux in de top 4% van wereldwijd beoordeelde bedrijven en in de top 1% van beoordeelde bedrijven in zijn sector op het vlak van duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid.
“Aangezien het bewustzijn over de klimaatnood en maatschappelijke kwesties de laatste jaren is toegenomen, zijn we erg trots en tevreden met deze nieuwe ‘Gold’-erkenning die we op het Ecodadis-ratingplatform hebben gekregen en die ons bij de toonaangevende bedrijven op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid plaatst”, legt Sébastien Delfosse, Managing Director van ManpowerGroup BeLux, uit. “Wij hebben onze procedures voor duurzaamheidsbeheer (ESG) versterkt om te voldoen aan de zeer strenge criteria die EcoVadis meet, maar vooral om de ambities die wij ons hebben gesteld in ons plan ‘Working To Change the World’ beter te kunnen verwezenlijken, een plan dat enthousiast wordt ondersteund door al onze teams. Nieuwe generaties verwachten iets anders van werk – vooral zinvol werk dat bijdraagt aan de verbetering van de samenleving –, en bedrijven moeten daar duidelijk en consequent op inspelen om talent aan te trekken en te behouden.”
Werken om de wereld te veranderen
In zijn laatste rapport ‘Working to Change the World’ presenteert ManpowerGroup België de vooruitgang die is geboekt op de drie ESG-assen: Planet, People and Prosperity en Governance Principles. Dit omvat acties in België om de opwarming van de aarde tegen te gaan met het oog op koolstofneutraliteit, programma’s om de inzetbaarheid van tijdelijke werknemers te vergroten en een bevredigende loopbaan voor het vaste personeel op te bouwen, alsmede de versterking van procedures op het gebied van cyberveiligheid, risicobeheer en de bestrijding van alle vormen van discriminatie.
Op wereldniveau heeft ManpowerGroup in 25 landen EcoVadis Platinum, Gold en Silver certificeringen behaald, met België als een van de hoogst gewaardeerde landen. In 2023 viert de HR Groep de 75e verjaardag van zijn oprichting in Miwaukee in 1948, met de opening van ’s werelds eerste uitzendbureau.