Heb je gezien hoe het aantal bedrijfsevenementen en -feesten begin juni toeneemt? In de beste tijden worden de troepen samengebracht voor een moment van intense euforie en wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om halverwege het boekjaar de balans op te maken en te proberen nieuwe energie op te doen voor de vakantie.
Laten we eens nadenken over het nut van deze gedeelde momenten die al onze medewerkers samenbrengen. Om dit relevant (en winstgevend) te maken, moeten we begrijpen wat werknemers echt willen…
Beetje bij beetje zijn de ‘statutaire vergaderingen’ veranderd in een gezellig samenzijn voordat iedereen op vakantie gaat om bij te komen voor de tweede helft van het jaar. Feestvieren, een pauze nemen, samen zijn…: het is allemaal belangrijk. En moeilijk. Mensenmassa’s samenbrengen is een inspanning die moet worden toegejuicht in een tijd waarin een naar binnen gekeerde houding wijdverbreid is. Het risico is natuurlijk om een kunstmatig moment te creëren… Een onderbroken moment dat een adempauze biedt, maar niet meer dan dat. De terugkeer naar de realiteit belooft dan pijnlijk te zijn.
Investeren in werknemersvriendelijkheid
Het lijkt vreemd om termen samen te brengen die tot zulke verschillende gebieden behoren: investeren en gezelligheid. Maar daar gaat het om. We moeten met veel oprechtheid momenten organiseren waarop we elkaar kunnen ontmoeten en de samenhang kunnen versterken. Absoluut noodzakelijk, maar volstrekt onvoldoende! Nogmaals, we moeten ambitieus zijn. Onze medewerkers samenbrengen en een collectieve ervaring creëren is essentieel. Maar ook al beantwoordt dit soort initiatieven aan de behoefte om sterke relaties te onderhouden, we moeten hoger mikken.
Hoe kunnen we motivatie genereren?
Onze bedrijfsevenementen zijn idealiter bedoeld om de balans op te maken van onze activiteiten en resultaten, en soms om onze inspiratiebronnen te vernieuwen.
De informatie die we tijdens deze gelegenheden delen – op voorwaarde dat ze transparant en eerlijk is – lijkt erg veel op een wanhopige poging om mensen te overtuigen van de verdiensten van de bedrijfsstrategie en om een maximale betrokkenheid terug te winnen. Laten we daarom een paar basisregels van communicatie onthouden: neem de ruimte (want de natuur verafschuwt het snelle); herhaal onophoudelijk (want onze aandachtsspanne is beperkt); en blijf authentiek (want dit is de enige manier om harten en geesten te winnen).
Een blijvende indruk maken en gedeelde herinneringen creëren
Uiteindelijk zijn we op zoek naar sensaties die ons lang bijblijven. Dit zijn de momenten die we graag oproepen wanneer het enthousiasme op een laag pitje staat of wanneer het moeilijke tijden zijn. Maar laten we redelijk zijn in onze verwachtingen: bedrijfsevenementen zijn geen garantie voor loyaliteit. Ze hebben niet echt invloed op de retentie van werknemers. Het worden al snel sociale prestaties, die worden gezien als een terechte beloning voor de inspanningen van de afgelopen maanden.
De echte impact komt met de tijd, de enige gemoedsrust die ons in staat stelt om aan te tonen dat we er voor de lange termijn zijn en om te controleren of onze veronderstellingen juist zijn en of we onze ambities waarmaken.
Het feest is slechts een excuus. We willen allemaal intensiteit en herinneringen. Het rendement van deze investeringen zal worden afgemeten aan ons vermogen om de kans te grijpen om na te denken en samen te bouwen aan het volgende hoofdstuk van onze geschiedenis.
Dus wat staat er echt op het spel? Het is tweeledig en betreft transparantie en continuïteit, die al snel voorrang krijgen op het plezier van samenzijn. Dit zijn de twee vereisten die bepalen of de investering de moeite waard is of niet.
Jean-Paul Erhard