Sedert de covidcrisis is telewerk almaar meer in de werkgewoonten van de Belgen verankerd geraakt en zorgt het in het algemeen voor een verschuiving naar meer duurzame vervoerswijzen. Een derde van de Belgen telewerkt minstens één dag per week en nagenoeg de helft van de Brusselaars werkt regelmatig thuis. Deze evolutie in de organisatie van de werkplek leidt ook tot veranderingen op het vlak van mobiliteit, aangezien in 2023 zo dagelijks naar schatting 36 miljoen kilometer kon worden uitgespaard.
33% van de Belgen telewerkt minstens één dag per week
Het aandeel telewerkers in België houdt stand met 33% Belgen die minstens één dag per week telewerken. Brusselaars doen regelmatiger aan telewerk: 42% van de respondenten telewerkt minstens één dag per week, tegenover 29% van de Walen en 33% van de Vlamingen.
Het merendeel van de telewerkers (67%) werkt 1 of 2 dagen per week thuis, bij voorkeur op woensdag (47%) en op vrijdag (49%).
Telewerk spaart dagelijks 36 miljoen afgelegde kilometers uit
Hoe groter de woon-werkafstand, hoe groter het aandeel telewerkers. Boven de 50 km doet inderdaad meer dan de helft van de respondenten minstens één dag per week aan telewerk. Dankzij telewerk kon er in 2023 dagelijks 36 miljoen kilometer worden uitgespaard, tegenover 9,3 miljoen in 2018.
Nagenoeg de helft van de telewerkers ontvangt een vergoeding
45% van de telewerkers ontvangt een vergoeding voor een gemiddeld bedrag van 46 euro. Het merendeel van hen beschikt over een laptop (70%) en een koptelefoon (52%) verstrekt door de werkgever. Slechts weinigen beschikken echter over een tafel, een bureaustoel, een bijkomend scherm of toetsenbord om thuis te werken.
De belangrijkste voordelen van telewerk die de respondenten aanhalen, zijn de tijdswinst verbonden aan de woon-werkverplaatsing en het betere evenwicht tussen werk en privéleven. Het verlies aan sociaal contact en de stijgende energiekosten worden dan weer genoemd als de meest ontradende factoren.
Dankzij telewerk is bijna 30% van de Belgen meer gemotiveerd om met het openbaar vervoer of de fiets naar het werk te gaan.
Dankzij de mogelijkheid om regelmatig te telewerken, zouden sommige respondenten meer gemotiveerd zijn om het openbaar vervoer in plaats van de auto naar het werk te nemen (29%), of om hun fiets van stal te halen (31%). Tevens zou telewerk iemand toleranter maken tegenover de ongemakken die zich bij de verplaatsingen te voet of met de fiets (voor 37% van de respondenten) of bij het gebruik van het openbaar vervoer (voor 29% van de respondenten) kunnen voordoen.
Bron & Methode: FOD Mobiliteit – De enquête werd gehouden bij 3.750 Belgische werknemers tussen oktober 2022 en mei 2023. Deze enquête maakt deel uit van een grotere enquête naar het woon-werkverkeer.