NL | FR | LU
Peoplesphere

Fit for the future in een snel evoluerende omgeving

Bij de naam Siemens stellen veel mensen zich een producent van huishoudelectronica voor. Wasmachines, vaatwassers, microgolfovens enzovoort. Siemens is echter veel meer dan dat: simulatie en testsoftware en IT, turbines, aandrijvingen, treinen en windmolens zijn slechts een aantal voorbeelden van de vele andere zaken die door Siemens ontworpen en geproduceerd worden. Peoplesphere ging er op gesprek bij CEO André Bouffioux en HR Manager Ivo Christiaens.

Siemens is een wereldwijde topspeler op het gebied van elektrificatie, automatisering en digitalisering in verschillende domeinen. Siemens biedt totaaloplossingen op het gebied van Power and Gas, Wind Power and Renewables, Power Generation Services, Energy Management, Building Technologies, Mobility, Digital Factory, Process Industries and Drives en Healthcare. Met deze 9 divisies geeft Siemens antwoord op de maatschappelijke vragen die de megatrends (urbanisatie, demografische veranderingen, globalisatie, climate change en digitale transformatie) met zich meebrengen. Vandaag realiseert de groep – met 348.000 medewerkers verspreid over 200 landen – een jaaromzet van 75,6 miljard euro.

In België en Luxemburg telt Siemens ongeveer 2000 medewerkers, samen goed voor een omzet van zowat 1 miljard euro. De hierboven vermeldde megatrends, die wereldwijd aan de gang zijn, zijn bepalend geweest voor de strategie van Siemens. “Onze volledige strategie is daarop geënt.”

Passie voor verandering

Siemens is een bedrijf dat aan de spits van de technologie staat, een bedrijf dat dus ook constant onderhevig is aan verandering. “We zijn inderdaad een hoogtechnologisch bedrijf. Die technologie is een driver om continu het bedrijf te doen aanpassen. Onze medewerkers zijn het ook gewoon om zich steeds aan de veranderende techniek aan te passen. Het blijft natuurlijk uiterst belangrijk om daar aandacht aan te geven,” zegt Ivo Christiaens.

Het is niet noodzakelijk moeilijk om mensen mee te krijgen,” gaat André Bouffioux verder. “De flexibiliteit van de technologie en de snelheid waarmee de dingen veranderen is zo hoog, dat je mensen autonomie en vrijheid moet geven. Je moet mensen de verantwoordelijkheid geven voor wat ze doen. Zo zitten ze hier om hun talenten te ontplooien, om iets waar te maken en niet om gewoon acht uur per dag te werken. Zij vullen natuurlijk een functie in, maar met een vrij hoge graad aan autonomie en zelfbeschikking. Structurele flexibiliteit op landniveau (wetten) en op bedrijfsniveau (cultuur) moet natuurlijk mee evolueren. We gaan echt niet controleren of ze hier wel het juiste aantal uren kloppen.” Ivo Christiaens: “Onze werknemers zijn stuk voor stuk gepassioneerd door technologie. Zijn er veranderingen in die technologie, dan willen ze mee zijn. De aanvaarding van nieuwe technologieën gaat sneller, juist omdat die passie er is.

Verder: “we zien ook een duidelijk verschil tussen de groepen die onderhevig zijn aan de veranderingen op de markt en de groepen die deze druk minder voelen. Die groepen en functies die het meest onder druk staan, zijn ook het best gewapend tegen verandering. Ze zijn dat gewoon, ze zijn erop voorbereid. Verandering is pas een probleem bij groepen die jarenlang geen verandering gekend hebben, waar de gewoonte de norm is en niet de verandering.”

Lees de rest van het artikel in uw Peoplesphere n°103! Nog niet geabonneerd? Klik snel hier!

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.