Werknemers met flexibele verloning kiezen steeds meer voor de fiets. Qua populaire keuzes in een cafetariaplan is de fiets aan een steile klim bezig: in 2022 klimt de fiets op tot de vijfde plaats van meest populaire keuzes; in 2019 stond die nog op plaats 9. Individueel pensioensparen en extra vakantiedagen blijven in 2022 en 2023 vaste waarden. Elk jaar worden de keuzemogelijkheden groter, met o.a. medische check-up, welzijn en meer mobiliteitskeuzes zoals deelsteps, naast deelfietsen en deelauto’s. Ook de installatie van laadpaal voor elektrische wagen is het laatste jaar verdubbeld.
Pensioensparen en extra vakantiedagen staan op een gedeelde eerste plaats, met één op vijf werknemers (22%) die dit voordeel kiest in een cafetariaplan. Multimedia komt op de derde plaats (met 14%), aangezien meer mensen nu investeren in een thuisbureau. De fiets moet de auto nog net laten voorgaan: de fiets (11%) en de auto (13%) komen bijna op gelijke hoogte. De fiets overtuigt 11% van de werknemers die een keuze kunnen maken in een cafetariaplan.
Fiets in top vijf en autolaadpalen in opmars
Een leasefiets en een auto binden je voor meerdere jaren aan je werkgever. Werkgevers nemen de waarde van de bedrijfswagen (waarop hun werknemers recht hebben), vaak mee op in het budget. Als werknemer krijg je hierdoor meer inspraak in je wagenkeuze. Je kan dan bijvoorbeeld kiezen voor een kleinere wagen dan diegene waarop je recht hebt en het vrijgekomen budget aan andere voordelen, zoals bijvoorbeeld een fiets, spenderen. Eén op tien (13%) ziet in 2022 een bedrijfswagen voor de deur, terwijl dit het in 2021 nog om 16% van de werknemers ging. De fietsen schuiven een plaatsje hoger en komen zo in de top v ijf met bijna 11%. In 2019 stond de fiets nog op plaats 9. Dit is goed nieuws, wetende dat de keuze voor de fiets een bewuste keuze is van de werknemers zelf.
Sara Flipkens, verantwoordelijke voor flexibele verloning bij SD Worx duidt: “Dankzij flexibele verloning geef je als werkgever een extra duw in de rug aan de fiets in het woon-werkverkeer; én breng je versneld meer variatie in je wagenpark. Door de keuzemogelijkheden die je als werkgever biedt (en niet oplegt), maken werknemers zelf een bewustere keuze voor meer duurzaamheid. Zo gaan de elektrische laadpalen voor wagens maal twee; bovendien kunnen laadpalen mee voorzien worden in het leasecontract.”
Flexibele verloning past zich aan, aan wisselende noden van werknemers
Het aandeel werknemers met een cafetariaplan stijgt in 2022 met 59%, al heeft slechts een minderheid van de werknemers (5,7%) er toegang toe. Het blijft voor werkgevers een vernieuwende formule of differentiator in de war for talent. Het aantal werkgevers nam wel toe met 25%. Het is positief dat ook de Vlaamse lokale besturen dit instrument nu ook kunnen inzetten.
“De war for talent blijft acuut. Elk jaar nemen werkgevers nieuwe voordelen op in hun plan, omdat ze daaraan behoefte ervaren bij hun medewerkers. Zo stellen we de laatste jaren de aandacht vast voor de (mentale) gezondheid met terugbetaling van het abonnement voor sportclub of fitness, maar ook medische checkups en welzijnsopties (zoals coachingsessies …. ). Ook qua mobiliteitsvoorkeuren doen werkgevers extra moeite om meer diversiteit aan te bieden: deelsteps, parking, elektrische laadpalen, …Flexibele verloning laat toe in te spelen op de steeds wisselende noden van je medewerkers. Volgend jaar zullen we ongetwijfeld weer andere keuzes zien”, vervolgt Sara Flipkens van SD Worx.
Gamechanger voor leeftijdsbewust HR-beleid
Werkgevers die een cafetariaplan aanbieden, merken dat individuele voorkeuren erg leeftijdsgebonden zijn. Zo ziet SD Worx dat extra multimedia uitrusting meer jongeren kan bekoren: 44% van de – 25-jarigen nemen een multimedia voordeel. Deze interesse neemt af met de leeftijd. Hetzelfde zien we met extra vakantiedagen: die zijn meest in trek bij de min-30 jarigen; bij de 50-plussers kan dit nog één op vijf werknemers met een cafetariaplan bekoren. Ook de cultuurvoordelen (zoals een kortingskaart) zijn populairder bij de jongere generaties. Het belang van sociale voordelen zoals de terugbetaling van het individueel pensioensparen neemt toe met de leeftijd.
“Voordelen met betrekking tot mobiliteit zijn voor elke leeftijd wel een vaste waarde, maar het meest voor 30-plussers. Elke generatie maakt daarin graag een eigen keuze: een grotere of net een kleinere wagen, een fiets, al dan niet elektrisch…. Na een eerste fietslease van 3 à 4 jaar gaan sommigen voor een meer sportieve fiets, zoals een mountainbike, een koersfiets of plooifiets. Met de nieuwe aandacht voor de veralgemeende fietsvergoeding zal de leasefiets nog populairder worden”, besluit SD Worx.
In de praktijk
Deutsche Bank, gespecialiseerd in sparen en beleggen, stelt in België 540 mensen tewerk. Vier jaar geleden lanceerde de bank de flexibele verloning voor haar medewerkers en sindsdien blijft ze elk jaar verbeteringen doorvoeren.
Veerle Van Nuffel, VP| Reward & Benefit manager van Deutsche Bank AG in Brussel licht de evolutie toe: “Het eerste jaar hebben we ons geconcentreerd op de mobiliteitsmogelijkheden: de fiets en diverse mogelijkheden qua openbaar vervoer, zoals een upgrade naar eerste klasse. Ongeveer één op zeven medewerkers heeft ondertussen al een fiets gekozen. Na 3 jaar kan je de fiets ook privé overkopen en voor jezelf een nieuwe leasen. Ook de extra FIP-vakantiedagen, tot 5 per jaar, blijven een vaste waarde. Deze mogelijkheid is goed voor de work-life balance, zonder dat de vakantiedagen van het jaar erop verminderen. Het extra IT-materiaal zoals smartphones, laptop en desktop waren in 2020 en 2021 erg in trek, in het kader van thuiswerk. Sinds we zelf het voortouw nemen in de keuze van de extra verzekering voor tussenko mst qua tand-, oog- of medische zorg, zien we dat mensen daar ook meer voor kiezen.” En last but not least: “Onze mensen zijn heel tevreden: ze zijn zich meer bewust van de voordelen. Het is een topic dat leeft. Natuurlijk is er in het begin extra toelichting en begeleiding nodig, maar ondertussen zijn de meesten er al goed in thuis. Het is bovendien een extra troef om talent aan trekken; ook jongeren lijken de voordelen erg te waarderen.”
Bron: SD Worx