Minder dan een op tien bedrijven biedt momenteel zijn werknemers flexibele verloningsmogelijkheden aan, zoals fietsleasing, pensioensparen en extra vakantiedagen. Flexibel verlonen biedt echter enorme opportuniteiten, niet alleen om nieuwe medewerkers aan te trekken én te behouden, maar ook om het toenemende mobiliteitsprobleem aan te pakken. Dat bewijst de case van Europabank in en rond Gent.
Europabank, de nichebank met roots in Oost-Vlaanderen, heeft ondertussen 47 regionale kantoren in alle provincies, inclusief in Brussel en Wallonië. Persoonlijk contact via fysieke kantoren is een prioriteit van de bank en het aantal kantoren groeit nog. De volgende maanden werft Europabank zeker nog tien mensen aan: jonge beloftevolle schoolverlaters, maar ook ervaren mensen waaronder o.a. economisten, marketeers en communicatie experts.
Flexibele verloning als rekruterings- en retentiemiddel
Maar hoe doe je dat, ook in regio’s waar de bank niet zo een grote naamsbekendheid heeft? Flexibele verloning biedt een oplossing, zo blijkt.
Volgens een recente bevraging van SD Worx biedt vandaag minder dan 10% van de Belgische werkgevers flexibele verloning aan, terwijl meer dan de helft van de werknemers aangeven wel interesse te hebben. Flexibele verloning is dus voorlopig nog een vrij onontgonnen terrein.
Rudi Vanlangendyck, CEO Europabank, beseft hoe HR wel mee het verschil kan maken: “In een snel veranderende wereld zien wij het belang in van flexibele verloning. Het helpt ons om de juiste mensen op de juiste plaats te krijgen én te behouden. Hun tevredenheid stijgt, want ze mogen zelf kiezen.”
Thomas De Meyer, Directeur HR bij Europabank, vult aan: “Als nichespeler moeten we innovatief zijn om commercieel en financieel talent aan te trekken. We zijn geen grootbank, maar door in te spelen op de individuele behoeften van medewerkers, bieden we een extra troef. Die flexibiliteit past perfect bij onze dynamiek en de groeikansen die we bieden. Als ‘familiale’ bank met 340 medewerkers streven we natuurlijk naar een persoonlijke band met onze medewerkers.”
Meer keuze qua mobiliteit, meer vervoersmodi
Door middel van het Flex Income Plan zitten werknemers van Europabank nu ook zelf aan het stuur van hun verloning. Vooral qua mobiliteit werd een groot aanbod uitgewerkt. “Leasefietsen zijn bijvoorbeeld interessant voor woon-werkverkeer; een afstand van 30 km wordt met een elektrische fiets of speedbike makkelijker overbrugbaar en krijgt een financieel duwtje in de rug met de fietsvergoeding aan 0,22 € per kilometer per dag. En het is goed voor de gezondheid.”
Ook voorziet Europabank in een terugbetaling van parkeerfaciliteiten aan de rand van de stad, in combinatie met de fiets en openbaar vervoer. Lockers of een parkeerplaats voor fiets of wagen aan het station kunnen via het Flexible Income Plan bekomen worden. Die deeltrajecten worden zo comfortabeler en voor iedereen toegankelijk. Ter vergelijking: de firma telt momenteel slechts 48 salariswagens op 340 medewerkers. Door een keuze voor een salariswagen kunnen medewerkers bv. een oude privéwagen vervangen aan interessante bedrijfsvoorwaarden, inclusief verzekering, winterbanden, … met de nodige aandacht voor CO2 en de emissiezones. Dat is positief voor het milieu.
“Extra verlofdagen hebben zoals verwacht veel succes, maar we zorgen er uiteraard voor dat het systeem haalbaar blijft voor de structuur van onze onderneming. Vanaf 45 jaar zal men vanaf 2019 bovendien bijkomende verlofdagen kunnen kiezen. De terugbetaling van individueel pensioensparen heeft ervoor gezorgd dat er mensen gestart zijn met pensioensparen. Ook de aanvullende kinderbijslag is een populair voordeel waarmee we de gezinnen willen ondersteunen”, aldus Thomas de Meyer.
“Maar we voorzien de grootste groei in de leasefietsen, zeker in combinatie met de fietsvergoeding een interessant en aantrekkelijk voordeel. Zo hebben verschillende medewerkers geopteerd voor een leasefiets op drie jaar. Het onderhoud is inbegrepen en de restwaarde is beperkt. Op deze manier beschikken ze over een kwalitatieve (elektrische) fiets aan gunstige voorwaarden en … een goede fysieke conditie.”