NL | FR | LU
Peoplesphere

Helft Belgische managers zegt dat COVID-19 nood aan nieuwe skills en tools heeft versneld.

De coronacrisis heeft bedrijven ertoe aangezet hun activiteiten en werkomstandigheden naar een hoger en vooral digitaal niveau te tillen. 1 op 3 Belgische managers zegt dat de huidige pandemie de uitrol van nieuwe tools heeft versneld. Daarnaast geeft de helft onder hen aan dat ze als gevolg van de crisis nieuwe skillsets aanwerven. Bedrijfsleiders richten zich nu al op het ‘volgende hoofdstuk’: nagaan hoe ze hun digitale vaardigheden kunnen aanscherpen om te overleven in 2021 en daarna.

Bedrijven die vóór de coronacrisis nog niet overgeschakeld waren op de nieuwste technologieën konden in 2020 niet anders. In een recent onderzoek van Robert Half geeft 30% van de Belgische managers met aanwervingsbevoegdheid aan dat hun bedrijf de uitrol van nieuwe tools heeft versneld en 26% dat er meer training wordt gegeven rond telewerk als direct gevolg van de huidige pandemie.

Meer dan de helft van de Belgische managers (52%) zegt dat de COVID-19-crisis de noodzaak om nieuwe skillsets aan te werven verhoogd heeft. Dit gaat bijvoorbeeld om een goed aanpassingsvermogen, leergierigheid ten opzichte van nieuwe technologieën en een goede werkethiek in tijden van telewerk. Bij managers van KMO’s ligt dit aantal zelfs nog iets hoger (59%).

“Door de pandemie is bijblijven met de nieuwste technologie belangrijker dan ooit. Ook na corona zal dit van groot belang blijven. Daarom richten bedrijfsleiders zich nu al op het ‘volgende hoofdstuk’: nagaan hoe ze hun digitale vaardigheden kunnen aanscherpen om te overleven in 2021 en daarna”, zegt Jeroen Diels, Director bij Robert Half.

Voortdurend innoveren

Ondanks de aanhoudende economische onzekerheid is het tijd voor bedrijven om plannen te maken voor hun herstel in het postcoronatijdperk, een tijdperk waar voortdurende innovatie en wendbaarheid belangrijke tools zullen zijn om te overleven. Het huidige personeel vertrouwd maken met een werkomgeving waarbij heel wat flexibiliteit wordt verwacht is daar onderdeel van.

“Voorbereid zijn en blijven op telewerk was nog maar het topje van de technologische innovatie-ijsberg. 2021 zal wellicht helemaal in het teken staan van de digitalisering van producten en diensten, het vinden van manieren om meer gedetailleerde consumentengegevens te verzamelen en de voortdurende verbetering van de operationele doeltreffendheid en de kwaliteit van de dienstverlening door middel van technologie”, zegt Jeroen Diels. “Daarbij zijn veerkrachtige werknemers die gebruik kunnen maken van de vele mogelijkheden om met elkaar (en externen) te communiceren, snel data kunnen verzamelen en deze ook visueel kunnen voorstellen en een balans vinden tussen thuiswerk en werken op locatie een must.”

Het belang van een wendbare talentstrategie

Een goede talentstrategie speelt ook een cruciale rol bij deze uitdaging. Door de juiste profielen binnen te halen zullen bedrijven beter in staat zijn om de broodnodige digitale transformatie optimaal te implementeren. Op alle niveau’s gaan rekruteerders op zoek naar specifieke skills om er voor te zorgen dat niemand de trein mist. Managers moeten bijvoorbeeld meer dan ooit een hybride team kunnen leiden en finance profielen worden steeds vaker geacht ook de nodige skills buiten hun expertise te bezitten om als business partner te kunnen optreden.

“Nu het jaar op zijn einde loopt, moeten bedrijfsleiders nagaan welke kritieke vaardigheden ze nog missen om er snel bovenop te komen en sterker dan ooit uit deze crisis te komen. Het personeel zal moeten beschikken over heel wat IT-vaardigheden om over te schakelen naar een volledig digitale omgeving. Daarnaast zijn cognitieve vaardigheden als probleemoplossend vermogen, creativiteit en innovatie een grote meerwaarde die zorgt voor een goed aanpassingsvermogen in een steeds veranderende wereld”, zegt Jeroen Diels.

Aangezien de concurrentie om dergelijke profielen binnen te halen tussen bedrijven groot is, is een wendbare en flexibele talentstrategie een must om de beste medewerkers aan te trekken en aan boord te houden.

“Als je je bedrijf nu al voorbereidt op de technologie van morgen, kan dat de sleutel zijn om opkomende markten te veroveren en beter in te spelen op de klantenbehoeften. En dat alles begint bij een degelijke talentstrategie”, concludeert Jeroen Diels.

Bron : Robert Half liet in juli 2020 onderzoek uitvoeren onder 1.502 respondenten via online gegevensverzameling, bestaande uit 300 interviews in België, 300 in Brazilië, 301 in Frankrijk, 300 in Duitsland en 301 in het Verenigd Koninkrijk. Onder de respondenten bevonden zich General Managers, Chief Financial Officers en Chief Information Officers met aanwervingsverantwoordelijkheden voor kleine (50-249 werknemers), middelgrote (250-499) en grote (meer dan 500 werknemers) van particuliere, beursgenoteerde en publieke bedrijven in de vijf landen.

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.