Uit onderzoek van rekruteringsbureau Robert Half blijkt dat hoewel driekwart (77%) van de managers één of meerdere medewerkers een promotie aanbood tijdens de coronacrisis, meer dan de helft daarvan geen salarisverhoging ontving. De studie maakt deel uit van een breder onderzoek naar salarissen dat wordt bekendgemaakt tijdens de lancering van de RH Salarisgids 2021 later dit jaar.
Uit de studie blijkt dat driekwart (77%) van de managers één of meerdere medewerkers een promotie aanbood tijdens de coronapandemie. Opvallend is dat daarvan meer dan de helft geen salarisverhoging kreeg. In totaal ontving slechts één op vijf (21%) een salarisverhoging bij een promotie. 23% werd gepromoveerd zonder opslag, maar heeft wel zicht op een mogelijke salarisverhoging in de komende twaalf maanden. Eén derde (33%) van de respondenten gaf een promotie zonder directe of uitgestelde salarisverhoging. 18% van de bedrijven wacht tot na de coronacrisis met het uitdelen van promoties.
“De afgelopen maanden waren heel onvoorspelbaar. Bedrijven hadden geen vergelijkingspunt voor wat komen zou. Dit zorgt ervoor dat veel bedrijfsleiders aarzelen met loonsverhogingen en promoties. Toch is het belangrijk om in deze transitiefase talent aan boord weten te houden,” zegt Joël Poilvache, Director bij Robert Half.
Uit eerder onderzoek naar motivatie en geluk op de Belgische werkvloer blijkt dat Belgische werknemers niet alleen door salaris gemotiveerd worden. Werkmotivatie komt ook door een gevoel van empowerment, waardering en eerlijkheid, interessant en zinvol werk en positieve relaties op de werkvloer.
“Ook in deze tijden is voor heel wat vakgebieden talent schaars. Met enkel en alleen een aantrekkelijk salaris kan het verschil niet meer worden gemaakt. Werknemers kijken naar het volledige pakket. Het is dan ook belangrijk om die op alle niveaus voor hun medewerker te implementeren en dit effectief te vertalen naar de employer brand. Zo worden flexibiliteit en de werk-privébalans door Belgen in hun zoektocht naar de ideale job even belangrijk als salaris. Op vlak van retentie moeten bedrijven deze veranderde mindset van medewerkers begrijpen.”
Bron : Robert Half onderzocht in juli 2020 de impact van COVID-19 op promoties en bonussen bij 300 managers uit kleine, middelgrote en grote Belgische bedrijven uit de private, beursgenoteerde en publieke sector.