NL | FR | LU
Peoplesphere

Een juridische chatbot kan nu basisinformatie over de sociale verkiezingen bezorgen.

Vragen over sociale verkiezingen? Legaltech bedrijf Lawren.io en advocatenkantoor Claeys & Engels lanceren een chatbot voor bedrijven die vragen kan beantwoorden rond sociale verkiezingen. Toekomstmuziek? Eerder een uitgekiende strategie om de klanten te voorzien van basisinformatie en te beantwoorden aan hun veranderende wensen.

We leven in tijden waar klanten onmiddellijk een antwoord verwachten van hun dienstverlener. Bedrijven als Amazon, Uber en bol.com hebben er voor gezorgd dat mensen convenience als belangrijk beschouwen. Bovendien is de tendens dat mensen minder en minder lezen, maar wel heel snel en efficiënt een antwoord op hun vraag willen. Het gaat zelfs zo ver dat Gartner, een bekend Amerikaans onderzoeksbureau, stelt dat 85% van de communicatie tussen bedrijven en klanten in 2020 via chatbots zal verlopen.

“Zo’n vaart zal het allicht in België niet lopen, maar we merken toch een verandering in communicatie met klanten. Als advocatenkantoor willen we daar op inspelen en een chatbot past perfect in dat kader en in onze innovatiestrategie”, aldus Olivier Wouters, managing partner bij Claeys & Engels.

Help, sociale verkiezingen?

“We merkten dat veel bedrijven niet helemaal op de hoogte zijn van wat de sociale verkiezingen voor hen nu juist inhouden. Wij willen hen daarin tegemoetkomen via onze website socialelections.be. Hierbij willen wij bedrijven op makkelijke en snelle wijze basisinformatie bezorgen. In plaats van heel wat info te moeten lezen, kan de klant in de chatbot een van de thema’s selecteren waarover hij een vraag heeft. De chatbot geeft dan in gespreksvorm de info mee die de gebruiker nodig heeft. Zo creëren we een veel interactievere en persoonlijke ervaring: de gebruiker krijgt de info die hij wenst, wanneer hij die wenst, zonder teveel teksten te hoeven doorgronden. Binnenkort lanceren we ook onze chatbot voor ontslagvragen op www.opzegging.be, zegt Wouters.

Dries Wijnen, Co-founder van Lawren.io voegt hieraan toe : “De gebruiker kan ook zelf een vraag stellen. Op basis van natural language processing gaat de chatbot deze vraag begrijpen en een gepast antwoord formuleren. Deze juridische chatbot is zo ontwikkeld dat zelfs indien hij een antwoord niet kent, de gebruiker alsnog een overzicht krijgt van de verschillende thema’s, zodat deze een antwoord kan vinden op zijn vraag. Bovendien kunnen de advocaten van Claeys & Engels via onze technologie op eenvoudige wijze zelf de chatbot trainen, zodanig dat alle vragen die door de chatbot niet werden begrepen de volgende keer wel beantwoord kunnen worden. Op die manier kan het advocatenkantoor na enige tijd een ijzersterke chatbot aanbieden die de meeste van de vragen van gebruikers rechtstreeks kan beantwoorden.”

The rise of chatbots

De jongste tijd zijn chatbots aan een snelle opmars bezig. Het gaat zelfs zo ver dat in China websites al worden vervangen door chatbots. Elk bedrijf is aanwezig op Wechat, een berichtendienst te vergelijken met Whatsapp, terwijl lang niet alle bedrijven in China een website hebben.

Recentelijk lanceerde Whatsapp een business functionaliteit die het mogelijk maakt om bedrijven te zoeken en ook rechtstreeks te contacteren via Whatsapp. Deze functionaliteit bestaat vooralsnog niet in België, maar het zal allicht niet lang duren vooraleer mensen dit als volwaardig extra kanaal gebruiken om bedrijven te contacteren. Het is dan zaak om ervoor te zorgen dat dergelijke gesprekken geautomatiseerd zijn d.m.v. een chatbot in plaats van een persoon die de hele dag berichtjes moet beantwoorden.

Ook voor de juridische sector

Dat deze evolutie ook betrekking heeft op de juridische sector is zeker. Een studie in de UK toont aan dat, voor wat een eerste contact betreft, 7 van de 10 juridische cliënten de voorkeur geven aan een geautomatiseerd online cliëntensysteem boven de hulp van een echte advocaat. Vrij opmerkelijk is dat 1 op 5 advocaten in een rondvraag van Balie West-Vlaanderen aangeeft nog niet te beschikken over een website.

De Orde Van Vlaamse Balies lanceerde samen met de Balies van Antwerpen, Limburg en West-Vlaanderen recentelijk een chatbot die je helpt bij het zoeken naar een (pro-Deo)advocaat. Meer en meer advocaten beginnen stilaan hun communicatie ook te wijzigen door waarde te creëren via filmpjes, blogs en chatbots om de drempel naar een advocaat te verlagen. Claeys & Engels stelt haar chatbot nu ter beschikking voor alle bedrijven die vragen hebben over sociale verkiezingen.

This website is brought to you by Quasargaming.com's online Fruitautomaten games such as Speelautomaten and Gokautomaten.