Driekwart van de Belgen verkiest praktische boven theoretische opleidingen op het werk. Voor vier op de tien Belgen (38%) mag dit een digitale opleiding zijn, terwijl gemiddeld 48% een klassikale opleiding verkiest. De meningen zijn verdeeld en dat heeft deels te maken met de leeftijd. Jongeren staan meer positief tegenover digitaal leren: bij de min 25-jarigen geniet het zelfs de voorkeur. Dat blijkt uit de jaarlijkse bevraging van SD Worx bij 16.011 werknemers in 10 Europese landen, waaronder 1.000 werkende Belgen. Bij KFC België versterken ze de groei en de doorgroeikansen van medewerkers met een extra opleidingsaanbod, dat steeds meer digitaal beschikbaar wordt.
Ook voorkeur voor ‘learning-on-the-job’ en op eigen ritme
In lijn met de hoge score voor praktijkgerichte opleidingen, die de theorie meteen toepassen in de praktijk, stelt SD Worx ook een voorkeur vast voor ‘learning-on-the-job’: 62% van de Belgen duiden leren tijdens het eigenlijke werk (bv werkplekleren, al doende leren) aan. Dit in tegenstelling tot: leren los van het eigenlijk werk (bv een opleiding weg van waar het werk plaatsvindt). Anderzijds verkiezen ook 62% van de Belgen het leren op eigen ritme i.p.v. leren volgens het ritme van een vooropgesteld leerschema.
Digitaal leren evident voor jonge werknemers
Bij de min 25-jarigen duiden meer Belgen digitale opleidingen aan als hun voorkeur. Tot 35 jaar zijn er minstens evenveel voor- als tegenstanders. Bij de 55-plussers is meer dan een kwart ook voorstander van digitale opleidingen. Op de vraag welk type opleiding ze vorig jaar genoten hebben, antwoordt 43% van de Belgen een digitale opleiding.
Steven Rosseel, Business Unit Manager van SD Worx: “Sectoren zoals de horeca kennen elk jaar een instroom van jonge werkkrachten. Om klanten een topervaring te garanderen, dienen deze werkgevers snel te schakelen om ze te trainen in hun goede praktijken. Dit kan vlot via de smartphone, op de werkvloer of wanneer het best past. Het is een goede aanvulling op de meer klassieke leervormen. Bovendien is het een manier om talent aan te trekken én te behouden met reële doorgroeikansen.”
KFC maakt het verschil met trainingsaanbod
Sinds de opening in 2019 in België van hun eerste KFC-restaurant groeit de Benelux Food Group (BFG) als franchise zienderogen. In november opent het familiebedrijf uit Turnhout hun tiende vestiging in België. Daarnaast baat exploiteert BFG acht KFC restaurants uit in Nederland.
Joren Jonckers, verantwoordelijk voor HR legt uit hoe training cruciaal is: “We willen het verschil maken met de verwelkoming van nieuwe medewerkers (onboarding) en hun ontwikkelkansen door training. Onze ambitie is om 70% van de vacatures voor leidinggevenden intern in te vullen. Daarom hebben we niet alleen een ‘field trainer’ aangesteld, maar ook een interne Academy opgericht, waartoe ook alle supportteams, waaronder de managementteamleden bijdragen. Zo ontwikkelden we op korte tijd een 20-tal nieuwe opleidingen waarmee we zowel nieuwe teammembers als (assistent-) restaurantmanagers ondersteunen. Persoonlijk contact en praktijkgerichte opleiding in het restaurant blijven speerpunten. Ons nieuw learning platform met digitaal aanbod is de ideale aanvulling waarmee we aan efficiëntie winnen en ook aansluiten bij de noden van onze medewerkers.”
Vanaf 2023 heeft elke voltijdse werknemer in de horecasector, tewerkgesteld in organisaties vanaf 20 werknemers recht op vier opleidingsdagen in 2023. Dat worden 5 opleidingsdagen vanaf 2024. Voor organisaties tussen 10 en 20 werknemers gaat het om 1 opleidingsdag. Deze werkgevers moeten elk jaar vóór 30 september het aantal opleidingsdagen vaststellen waarop de werknemers in dat jaar recht hebben. Voor werkgevers met minder dan 10 werknemers geldt deze verplichting niet, maar natuurlijk is investeren in kwalitatieve opleidingsopportuniteiten ook daar van belang.
Bron: SD Worx