De logistieke sector heeft nood aan hoger opgeleide professionals. De vraag naar analytische profielen blijft stijgen terwijl geschikte kandidaten vinden wordt steeds moeilijker. Het probleem ligt volgens Hays Purchasing & Logistics bij het tekort aan opleidingen en de flexibiliteit die wordt verwacht van werknemers in de sector.
De logistieke sector staat aan de vooravond van een grootschalige automatisering. Een beweging die al is gestart met bijvoorbeeld de robotisering in warehouses. Bovendien zorgt e-commerce ervoor dat bedrijven 24/7 moeten draaien om pakketjes op tijd bij de consument te krijgen. Een gevolg daarvan is het groeiende belang van geavanceerde IT-toepassingen en systemen, geautomatiseerde warehouses en optimalisaties die daarvoor nodig zijn. Forcasting, supply planning, procesverbetering, lean, stockniveau monitoren,… jobs die analytisch inzicht en leiderscapaciteiten vergen, maar ook flexibiliteit en een no-nonsense mentaliteit.
Alleen zijn er in België te weinig opleidingen die kandidaten voorbereiden op e-commerce en supply chain jobs. Een uitbreiding van het aantal opleidingen met e-commercecompetenties is noodzakelijk om te kunnen inspelen op de groei in de sector.
Te weinig specifieke supply chain-opleidingen
De logistieke sector boomt. De economie trekt aan en dat betekent een stijgende vraag naar hoogopgeleide, multidisciplinaire professionals. Ook in de logistieke & supply chain sector zijn bedrijven op zoek naar nieuw talent. Maar de sector kampt met een imagoprobleem en krijgt zijn vacatures moeilijk ingevuld. Dries Serré, Team Leader Purchasing & Logistics bij Hays: “Wat kandidaten vaak afschrikt in het nachtwerk. Door e-commerce ontstaat er een parallelle economie. Magazijnen moeten ’s nachts ook blijven draaien, want pakketjes moeten 24/7 worden behandeld. Bovendien is het invullen van vacatures vanuit scholen moeilijk. Er zijn immers te weinig puur specifieke supply chain-opleidingen in België die studenten klaarstomen voor jobs in Purchasing & Logistics zoals je die in ons buurland Frankrijk wel hebt.”
Sector moet zich heruitvinden als het nieuw talent niet wilt mislopen
Nochtans zijn jobs in de logistieke sector heel gevarieerd en uitdagend en verzekeren ze een hoge werkzekerheid. Logistieke professionals werken bovendien vaak in een internationale omgeving met veel afwisseling. Maar de sector hinkt achterop qua employer branding. “De generatie die nu de arbeidsmarkt betreedt hecht veel belang aan een gezonde work-life balance, zonder aan carrièremogelijkheden te moeten inboeten. Ze kiezen in toenemende mate voor werkgevers die qua cultuur, waarden en sfeer passen bij hun eigen karakter en overtuigingen. Ze willen bovendien iets in return, iets bijleren. Bedrijven moeten rekening houden met de wensen van die nieuwe generatie werknemers en moeten in staat zijn om (potentiële) kandidaten emotioneel te raken om ze binnen te halen en te houden, anders riskeren ze een grote pool aan competenties te mislopen. En de sector heeft die millennials nodig, want de vergrijzing is sterk voelbaar. Logistiek zal zich in de picture moeten zetten”, aldus Dries Serré.
Logistieke jobs van de toekomst
Automatisering en robotisering zullen de werkgelegenheid in de logistieke sector sterk beïnvloeden. De simpele handelingen worden geautomatiseerd, maar het werk daaromheen, de aansturing van de technologie zal ingewikkelder worden. Enkele jobs van de toekomst:
– Logistieke programmeur-planner
Automatische processen en autonome vervoersmiddelen bieden veel mogelijkheden voor snelle, efficiënte en milieuvriendelijke logistiek. Deze processen moeten echter worden ingericht door slimme professionals met verstand van ICT, logistiek en planning. De logistieke programmeurplanner brengt de verschillende werelden samen en zorgt met creatieve oplossingen dat alles op rolletjes verloopt. De logistiek planner van de toekomst programmeert planningen in de systemen. Hij of zij zorgt voor de verbindingen tussen warehouses, mobiliteitssystemen en klantsystemen.
– Voorspellende supply chain data-analist
Er is steeds meer data beschikbaar. Deze data zijn een bron van informatie voor het optimaliseren van de logistieke & supply chain: de keten verbeteren. De supply chain analist verzamelt en analyseert deze data en weet dit om te zetten in waardevolle stuurinformatie voor directies en management. Inzet van ‘predictive data’ wordt hierin de kern. Marktinformatie, weersvoorspellingen en consumentsentimenten worden gecombineerd en verwerkt naar essentiële informatie voor transport. In de toekomst worden ‘predictive data’ een steeds belangrijker deel van onze date en wordt de analist in toenemende mate een voorspeller. Dit zal uiteindelijk leiden tot accurate voorspellingen waarmee klanten precies worden bediend en kosten bespaard.