Twee miljoen werknemers in België maakten in 2018 gebruik van maaltijdcheques volgens VIA, de Belgische Voucher Issuers Association. Dit nieuwe record bevestigt het succes van de maaltijdcheque als versterking van de koopkracht van de werknemers en van het concurrentievermogen van bedrijven, restaurants en voedingszaken in België.
In 2018 genoten 200 miljoen werknemers van maaltijdcheques. Dit is 50% van het totaal aantal werknemers in de privé- en publieke sector samen (of het equivalent van 1.785 miljoen voltijdse werkkrachten).
Steeds toenemende versterking van koopkracht
De populariteit van de maaltijdcheque heeft in 2018 ook geleid tot een stijging van de gemiddelde nominale waarde van de cheques tot 6,57 euro; d.i. een stijging van 2% ten opzichte van het voorgaande jaar (6,43 euro). In totaal werd in 2018 dus meer dan 2,5 miljard euro uitgegeven in de vorm van maaltijdcheques, uitsluitend in winkels en restaurants in België. Dit is een stijging met 6% ten opzichte van 2017, en een stijging met 27% sinds de complete digitalisering van de maaltijdcheque in 2015.
Olivier Bouquet, voorzitter van VIA: “De stijging van de waarde is goed nieuws voor de koopkracht van de Belgische werknemers. Maaltijdcheques vertegenwoordigen immers ongeveer een derde van het voedingsbudget van de huishoudens die van de cheques genieten. De voordelen van maaltijdcheques voor onze economie gaan verder dan dat want ze dragen ook bij tot de creatie en het behoud van vele jobs in de voedingssector en de horeca. In een tijd waarin koopkracht en werkgelegenheid centraal staan in onze samenleving bevestigen maaltijdcheques hun toegevoegde waarde voor de Belgische economie.”
Boost voor de Belgische handel en jobcreatie
Een ander belangrijk kenmerk van de maaltijdcheque is het hefboomeffect waarvan de Belgische handel profiteert: voor 1 euro die door de werkgever in de vorm van maaltijdcheques wordt toegekend, wordt 1,80 euro uitgegeven aan de handel in België. Elke handelaar die maaltijdcheques accepteert, kan een gemiddelde omzetstijging van 4% tot 6% verwachten in vergelijking met andere handelszaken. Maaltijdcheques hebben de meest positieve impact op het zakencijfer van de gespecialiseerde winkels (slagerijen, bakkerijen,…..) en buurtwinkels.
Bovenop de omzetstijging waarvan handelaars dankzij het systeem van maaltijdcheques kunnen profiteren, is er ook het vermenigvuldigingseffect: de stijgende verkoop in de sectoren van de voedseldistributie en de horeca brengt een stijgende verkoop in andere aanverwante sectoren met zich mee. De combinatie van deze twee factoren zorgt in België voor meer dan 8.500 jobs.
De positieve impact van de maaltijdcheque op de tewerkstelling in België wordt versterkt door de intrinsieke kenmerken ervan. De maaltijdcheque heeft immers een beperkte geldigheidsduur, wordt complementair aan het loon aangeboden (als “bonus”), kan enkel in België worden uitgegeven en dit enkel binnen de sector van de voedseldistributie en de horeca, sectoren met een hoge arbeidsdichtheid.
Bron : VIA