Zoveel mogelijk samen zijn… Gezellig iets eten na de werkuren of een groot personeelsfeest: door het verplichte thuiswerk was het de afgelopen jaren amper mogelijk. Maar die schade halen werkgevers in. Uit een bevraging van hr-dienstengroep Liantis bij 1.061 Belgische ondernemers blijkt dat 94,2% opnieuw volop fysieke events organiseert. 33,7% geeft zelfs aan dat ze hier expliciet op inzetten om het werkgeluk te verhogen. Dat maakt Liantis bekend naar aanleiding van Week van het Werkgeluk.
“Heel wat werkgevers willen in de war for talent aantonen dat ze inzitten met het welzijn van hun medewerkers”, aldus Bernd Carette, senior manager Liantis Consult.
Of het nu om kleine of grote bedrijven gaat, op LinkedIn lijkt de ene foto van teambuildingactiviteit na de andere te verschijnen. En dat hoeft niet te verwonderen. Sinds de coronamaatregelen zijn opgeheven, staan werkgevers te popelen om events te organiseren, zo blijkt uit een bevraging van hr-dienstengroep Liantis bij 1.061 Belgische ondernemers. Maar liefst 94,2% van de bevraagde werkgevers geeft aan opnieuw volop fysieke events of bedrijfsfeestjes te organiseren. Dit merkt Liantis op naar aanleiding van Week van het Werkgeluk die loopt van 19 tot 25 september.
Niet verrassend, volgens Bernd Carette, senior manager Liantis Consult: “Teambuildings zijn een efficiënte manier om de onderlinge cohesie in de teams, maar ook de connectie met het bedrijf te versterken of nieuw leven in te blazen. Maar als je wil dat het niet bij eenmalige beloningen blijft en je echt aan je team wil werken, is het belangrijk om tijdens deze momenten ook inhoudelijke zaken te bespreken. Denk maar aan de bedrijfsdoelstellingen, eventuele obstakels, de manier van werken, enzovoort.”
Talent aantrekken
Opvallend is dat 33,7% van de bevraagde werkgevers meldt dat ze expliciet inzetten op evenementen om het werkgeluk te verhogen. Niet verwonderlijk in tijden met een recordaantal openstaande vacatures. “Teambuildings zijn dankbare zaken om mee naar buiten te komen als werkgever. Een sfeerfoto op sociale media zegt zoveel meer over je bedrijfscultuur dan een uitgeschreven tekst. Dat kan bijdragen tot het aantrekken van nieuw talent dat op zoek is naar een werkplek waar er aandacht en waardering is voor het belonen van mensen die dag in dag uit hard werken,” verklaart Bernd Carette van Liantis.
Bovendien geeft bijna 30% van de werkgevers die Liantis bevraagde aan meer aandacht te hebben voor het welzijn van hun personeel. Inzetten op mentaal welzijn, gezond eten maar zeker ook teamactiviteiten hoort daar dan zeker bij. “Wie wil inzetten op welzijn, doet dat ook het best structureel. Een groot personeelsfeest kan wel de kers op de taart zijn natuurlijk, maar je moet ook doorheen het jaar inzetten op preventie en welzijn. Denk maar aan omkadering rond psychosociaal welzijn, burn-outpreventie, ergonomie… ” adviseert expert Bernd Carette.